BBC pune bazele unei echipe pentru a demonta ştirile false care acaparează reţelele de socializare

16 ianuarie 2017, 10:33

„BBC va înclina balanţa în lupta împotriva minciunilor, a distorsionării adevărului, împotriva exagerărilor”, a declarat şeful Ştirilor, James Harding.

Decizia vine în contextul unei îngrijorări crescânde în rândul organizaţiilor media, dar şi în rândul politicienilor, privind impactul informaţiilor false distribuite online.

Planul BBC este ca seria Reality Check (Verificarea realităţii) să devină permanentă, sub coordonarea unei echipe care va avea în vizor faptele false cu impact larg în social media.

„BBC nu poate edita tot ce apare pe internet, dar nici nu va sta deoparte”, a declarat Harding. „Vom verifica veridicitatea informaţiilor răspândite puternic pe Facebook, Instagram şi alte reţele de socializare”, a adăugat el.

Harding a confirmat că se lucrează îndeaproape cu Facebook, în special, pentru a vedea care sunt cele mai eficiente măsuri.

„Acolo unde vom vedea informaţii special concepute să inducă în eroare sub masca unei ştiri, vom publica o notă Reality Check, care va avertiza asupra acestui lucru”.

(w500) Reality Ch

„Ne dorim ca Reality Check să fie mai mult decât un serviciu public, vrem să devină extrem de popular. Vrem să folosim stiluri şi formate – online, pe TV şi radio – care să arate că faptele reale sunt mai fascinante şi mai interesante decât ştirile false”, a explicat responsabilul Ştirilor.

Informaţiile false care au înconjurat evenimente de anvergură, precum referendumul din Marea Britanie privind ieşirea din Uniunea Europeană, alegerile din Statele Unite, au fost elementele declanşatoare ale acestei ofensive. Au fost contabilizate o mulţime de ştiri „fabricate”, multe create cu singurul scop de a genera venituri din publicitate pe seama celor care accesau articolele.

Reţeaua de socializare Facebook a fost acuzată că a permis răspândirea largă a acestor falsuri.

La sfârşitul anului trecut, reţeaua a anunţat că vrea să le permită utilizatorilor să semnaleze ei înşişi poveştile false, care vor fi etichetate astfel cu ajutorul unei terţe părţi de verificare a informaţiei, precum FullFact şi Snopes, din Statele Unite.

(w500) Snopes

Echipa BBC se va concentra pe conţinutul care este în mod clar conceput pentru a induce publicul să creadă că a fost produs de o organizaţie media cu reputaţie.

Noua mişcare face parte din strategia BBC de a produce mai multe „slow news” („ştiri lente”), folosind analiza în profunzime şi expertiza înaltă. Totul într-un demers de a ajuta publicul să înţeleagă cât de tumultuoasă este această perioadă în istoria Marii Britanii.

Planul include stabilirea unei reţele de expertiză în cadrul instituţiei de presă, de creare a unei „unităţi de informaţii” în cadrul serviciului Externe, care a primit fonduri consistente pentru a-şi extinde activitatea şi a transmite informaţii în cât mai multe limbi, cu accent pe dezvoltarea bazelor de date.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite