Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Autorul mesh-ului controversat pro-Nicuşor Dan: Nu are nicio legătură cu oamenii morţi în Tiananmen

Bannerul care îl promovează pe Nicuşor Dan la Primăria Bucureştiului, afişat pe faţada unui bloc de la Obor şi care foloseşte ideea unei fotografii din Piaţa Tiananmen făcută acum 23 de ani, a creat o adevărată controversă în mediul online. Unii au lăudat ideea, alţii s-au arătat indignaţi. Omul care a conceput bannerul a vorbit pentru TVRinfo.ro despre controversatul mesh, devenit viral de câteva zile.

07 Iunie 2012, 11:46 (actualizat 07 Iunie 2012, 15:58) |
Robert Tiderle / FOTO: adplayers.ro
Robert Tiderle
Mesh-ul de la Obor
Comentariu pe contul de Facebook al lui Nicuşor Dan
Teo Zabavă, despre mesh
Fotografia din campanie şi cea de acum 23 de ani

Robert Tiderle, fondatorul agenţiei de publicitate Papaya Advertising şi omul din spatele controversatului banner, susţine că ideea de a-l promova pe Nicuşor Dan printr-o fotografie care aminteşte de evenimentele din 1989, din Piaţa Tiananmen, nu are nici pe de parte legătură cu oamenii care au murit în Beijing.

"Acest mesh nu este despre moartea celor din Tiananmen. Despre ce controversă vorbim? Eu cred că cei care au murit la Tiananmen nu au legătură directă cu poza. Aceasta este o fotografie celebră, care arată un om, care nu se dă la o parte. Despre asta e vorba. Dacă intraţi pe YouTube o să vedeţi că tancul încearcă să-l ocolească şi omul se aşează din nou în faţa lui", a spus Tiderle, convins că cei care caută alte semnificaţii bannerului sunt doar cârcotaşi.

 
Cred că este primul mesh viral şi începe să prindă semnificaţii atâta vreme cât lumea stă şi îl analizează pe toate părţile. E foarte bine că se întâmplă asta, înseamnă că mi-am făcut treaba. Dar este doar un mesh pentru un candidat
Robert Tiderle
"Dacă ne uităm doar la poză, e vorba de vestita luptă între David şi Goliat. Dacă puneam o praştie şi un uriaş acolo nu cred că bannerul avea semnificaţiile politice pe care am vrut să le transmitem. Cred că este primul mesh viral şi începe să prindă semnificaţii atâta vreme cât lumea stă şi îl analizează pe toate părţile. E foarte bine că se întâmplă asta, înseamnă că mi-am făcut treaba. Dar este doar un mesh pentru un candidat", a povestit Tiderle pentru TVRinfo.ro.

"Îl votez pe Nicuşor Dan, deşi nu cred că va câştiga"

Publicitarul susţine că firma sa nu se ocupă de întreaga campanie electorală a lui Nicuşor Dan. Mesh-ul reprezintă o "donaţie" şi Tiderle spune că a ajuns să contribuie în acest fel în campania candidatului independent rugat de un membru din staff-ului lui Nicuşor Dan.

"Vă rog să mă credeţi că nu l-am cunoscut niciodată pe Nicuşor Dan, nu l-am văzut personal, nici măcar nu am vorbit cu el la telefon. Eu am vorbit doar cu Daniel Gavrilă, care face parte din staff-ul lui, e un prieten de-al meu. Pentru mine a fost o singură întrebare : Nu poţi să faci şi tu ceva? Ba da, mă, trebuie să pot să fac ceva că nu suntem handicapaţi cu toţii în ţara asta", a povestit creativul, aflat la prima sa implicare într-o campanie electorală.

 
Nu l-am cunoscut niciodată pe Nicuşor Dan, nu l-am văzut personal, nici măcar nu am vorbit cu el la telefon
Robert Tiderle
În plus, Tiderle spune că este el însuşi un susţinător al candidatului: "Eu mă duc întotdeauna la vot. Şi, da, voi vota cu Nicuşor Dan. Deşi, mă îndoiesc că va câştiga".

Potrivit lui Tiderle, costul de producţie al mesh-ului a ajuns undeva la 1.000 de euro. Alte 3.000 reprezintă investiţia în chirie, staff-ul lui Nicuşor Dan fiind cel care a ales blocul din Obor pentru a afişa bannerul.

"Eu sunt convins că Nicuşor Dan ştia că va apărea un mesh şi ştia dinainte să apară cam ce o să apară pe acel mesh. Dar nu s-a pus problema să îi prezint, să mi se aprobe ca într-o campanie obişnuită", a spus Tiderle.

Întrebat dacă deţine drepturile de autor pentru fotografia folosită pe banner, Tiderle a spus: "Are cineva drepturi de autor pe ce s-a întâmplat în piaţa din Tiananmen? Nu, nu există drepturi de autor, dar nu cred că asta e important. Nu cred că omul care trece prin faţa mesh-ului se întreabă asta".

Bannerul are aproape 2.000 de like-uri Facebook şi sute de comentarii

Mesh-ul înfăţişează, pe un fundal alb, un bărbat aşezat în faţa a patru tancuri. La fel ca în poza iniţială, făcută în 1989, în Piaţa Tiananmen din Beijing.

În urmă cu 23 de ani, pe 4 iunie, peste un milion de studenţi, intelectuali şi muncitori ocupau Piaţa Tiananmen din Beijing şi dădeau startul celui mai amplu protest din istoria Chinei comuniste.

Cereau libertăţi şi drepturi democratice. Iar revolta lor a precedat marile revolte anti-comuniste, care au dus la căderea regimului în ţările Europei de Est, precum Polonia, Cehoslovacia, Ungaria sau România.

După şase săptămâni de manifestaţii anticomuniste la Beijing, forţele de represiune au decis să intervină. A rezultat un adevărat masacru. Nici acum nu se ştie câţi oameni au fost omorâţi atunci. Unele surse spun că sute, altele că mii.

Fotografia din care s-a inspirat Robert Tiderle a devenit un simbol al luptei anti-comuniste de la Beijing. De aici şi controversa bannerului care îl promovează pe Nicuşor Dan în campania pentru alegerile de duminică.

(w460) Fotografia

Mai mult, mesh-ul a fost afişat pe faţada unui bloc din Obor pe 4 iunie, chiar în ziua în care se împlineau 23 de ani de la înăbuşirea de către armata chineză a manifestaţiilor prodemocratice din Piaţa Tiananmen.

Când Nicuşor Dan a postat pe contul său de Facebook fotografia cu afişul de la Obor, peste 1.500 de utilizatori ai reţelei au dat Like, peste 800 l-au distribuit la rândul lor, iar aproape 200 au comentat. Unii apreciativ, alţii critic.

(w460) Comentariu

(w460) Teo ZabavÄ

Cine este Robert Tiderle

Robert Tiderle lucrează în publicitate din 1998, iar din 2002 are propria agenţie, Papaya Advertising.

În 2003, Tiderle a lucrat la prima reclamă foarte cunoscută a agenţiei: Kreskova, care a câştigat şi premiul Silver Drum.

În 2009, agenţia a câştigat trofeul Grand Effie, care reprezintă unul dintre cele mai importante premii pentru creativitate şi eficienţă în publicitate, pentru spotul "Nişte ţărani", din campania "O picatură de stil în viaţa ta", realizată pentru brandul Cava D'oro de la Alexandrion.

Replicile din reclamă au devenit virale: "Nu ai cu cine, mă!" şi "Ce vrei, mă? Nişte ţărani!".

În 2011, agenţia a creionat strategia pentru campania Cosmote, Time to listen. Vă mai amintiţi, probabil, spotul "Fluture", cu un bâtrân şi fiul său, stând pe o bancă. Omul în vârstă întreba insistent: "Ce-i asta? Iar tânărul răspundea: E un fluture. Ce nu înţelegi?".

O altă reclamă cunoscută făcută de cei de la Papaya este "Savana- Culorile anului".

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN POLITIC
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 6°C 6°C
IASI 6°C 3°C
CLUJ 7°C 6°C
CONSTANTA 13°C 12°C
CRAIOVA 7°C 5°C
BRASOV 8°C 6°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 09 Decembrie 2019, 17:45
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 09-12-2019
Deschidere: 9977.47
Maxim: 9985.23
Mimim: 9935.46
Variatie: -0.32%
SNG
38.30
0.26%
TLV
2.58
0.77%
BRD
15.66
0.76%
FP
1.20
0%
TEL
19.85
0.5%
SNP
0.44
0.34%
SIF5
2.51
1.58%
SNN
14.64
0.14%
SIF2
1.56
1.27%
TBM
0.35
0.85%
ARHIVĂ ȘTIRI