Bacalaureatul e tot mai aproape. S-au convins de asta elevii care de astăzi au început simulările pentru examenul maturităţii. Harap Alb, basmul cult, s-a dovedit o cerinţă mult prea grea pentru mulţi liceeni. Mâine urmează proba obligatorie a profilului şi miercuri cea la alegere. Anul acesta, probele scrise ale examenului de bacalaureat se vor desfăşura între 26 și 29 iunie.
Harap Alb, subiectul la treilea la simularea examenului de bacalaureat la limba și literatura română a căzut precum un trăsnet asupra viitorilor absolvenți. Elevii de la profilul uman au avut de prezentat relația dintre două personaje, iar cei de la profilul real, de caracterizat un personaj dintr-un basm cult studiat. Puțini au picat pe subiect.
”Să sperăm că iese vreun șase acolo, ceva de trecere. A fost puțin greuț, dar nici nu m-am pregătit foarte mult”, a spus un elev.
”Nu prea m-am pregătit cu această simulare la subiectul al treilea, că am zis că decât să învăț zece opere și să îmi pice a 11-a, mai bine nu învăț niciuna pentru simulare și să mă pregătesc pentru bac intensiv”, a explicat un alt elev.
Orele online din pandemie au venit la pachet cu multe dezavantaje spun elevii.
”Păi n-am învățat, dar din moment ce e română am putut să aberez patru sute de cuvinte. Patru ani de liceu dintre care doi au fost online și restul au fost așa o joacă”.
”Doi ani de zile nu am făcut nimic. Acum știți cum e, clasa a XII-a, de abia ne-am pus cu burta pe carte”.
”Mi se pare că prezența în clasă și interacțiunea cu un profesor face diferența”.
La primul subiect elevii au primit un text la prima vedere la care au avut de rezolvat mai multe cerințe, iar la subiectul al doilea elevii au avut de evidențiat relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice în poezia ”Versuri” de Tudor Arghezi.
La proba au participat aproape 120.000 de elevi din cei aproape 150.000 înscriși la începutul acestui an școlar în clasele a XII-a și a XIII-a. 12 elevi au fost eliminați pentru tentativă de fraudă.
”Să ia cât se poate de în serios aceste simulări și să pună osul la treabă”, a spus Marian Staș, expert în educaţie.
În paralel cu simularea examenului la limba și literatura română, în fața Inspectoratului Școlar București au protestat zeci de părinți ai căror copii suferă de tulburări de învățare. Oamenii cer sprijin din partea statului pentru copiii lor, atât pe durata școlarizării, cât şi la simulări şi examene, acolo unde copiii au nevoie să li se permită accesul cu materiale compensatorii.
”Diferența dintre o evaluare scrisă și o evaluare orală la copiii cu TSI este imensă”, a explicat Ioana Tatavura, președinte Asociația Coordonate Umane, mama unui copil dislexic.
”Nu este normal să primim ok-ul în Ilfov sau în Ialomiţa sau în Călăraşi şi să nu primim ok în Bucureşti pe aceleaşi materiale”, a spus Irina, mama unui copil dislexic.
România are legislație pentru acești copii încă din 2017 însă, spun părinţii, nu e pusă unitar în aplicare.