Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO TELEJURNAL

Atelierele CFR, peste 150 de ani de istorie. Imagini din ARHIVA TVR

În 1862, pe Valea Mureșului începea construcţia la prima cale ferată din Transilvania: Arad-Alba-Iulia. Atunci lua fiinţă şi societatea care deservea materialul rulant pe ruta Petroşani-Simeria. S-a ridicat şi o gară. În colonie locuiau germani, maghiari, slovaci, polonezi, italieni și sârbo-croați. În jurul ei s-a format localitatea Simeria. Fabrica a dat de lucru unor generaţii întregi.

02 Decembrie 2014, 21:58 |
Atelierele CFR, peste 150 de ani de istorie
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

CFR-iştii erau foarte bine văzuţi. Fetele umblau pârjol după CFR-işti. Era şi o vorbă: nevestele tinere care năşteu să meargă prima dată în gară să dea bebeluşul cu capul de şină să se facă CFR-ist. Şi bunicul şi tatăl au lucrat la CFR, povesteşte Nistor Grigore, fost angajat, în prezent pensionar.

Uzina de la Simeria era condusă de austrieci şi a ajuns în proprietatea statului român abia când în Regat s-a pus problema construirii căilor ferate.

În Al Doilea Război Mondial fabrica a fost bombardată, dar producţia a mers mai departe în hale descoperite şi cu utilaje parţial distruse. Există şi acum una dintre halele originale.

La începutul secolului al XIX-lea, când s-a construit calea ferată Liov-Cernăuți-Iași, Târgușorul, care număra atunci doar două hanuri și câteva prăvălii, a înflorit şi aşa s-a dezvoltat oraşul Paşcani. Atelierele CFR erau deja înfiinţate de o mână de germani, austrieci şi polonezi. În timp, atelierele s-au transformat într-o adevarată uzină, care funcţionează şi astăzi.

Fabrica se întinde acum pe hectare întregi. Peste tot găseşti mărturii ale existenţei sale în momente importante ale istoriei României.

Recent, muncitorii au găsit un stâlp din beton cu inscripţia "ARSENALUL ARMATEI 1896" - era anul primului spectacol de cinema din România. La intrarea în altă secţie este o plachetă şlefuită din anul Răscoalei de la 1907, care arată cum erau urcaţi ţăranii revoluţionari în vagoanele de la Paşcani.

Povestea "Târgului Paşcanilor" merge în paralel cu istoria acestei fabrici. Nod feroviar şi în zilele noastre, a adunat în jurul său într-un secol şi jumătate poveştile roţilor de tren. Fie că a fost vorba despre cei care făceau garniturile, fie ale celor care le conduceau sau călătoreau cu ele. La fel şi acum, poveştile vechilor maiştri din fabrică sunt ascultate de cei tineri, care se pregătesc să preia ştafeta.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 2°C 3°C
IASI 0°C -1°C
CLUJ 5°C 8°C
CONSTANTA 4°C 3°C
CRAIOVA 2°C 4°C
BRASOV 2°C 4°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 22 Noiembrie 2018, 13:29
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-11-2018
Deschidere: 8535.5
Maxim: 8536.46
Mimim: 8491.42
Variatie: -0.38%
M
27.00
0%
TLV
2.34
0.43%
SNP
0.36
0.14%
SNG
35.05
0.57%
SNN
9.00
0%
TGN
350.00
0%
EL
10.78
0.74%
TEL
23.20
1.5%
SIF2
1.26
0.8%
IMP
0.95
0.85%
ARHIVĂ ȘTIRI