Astronomii au descoperit 32 de planete în afara sistemului nostru solar

Întrebarea dacă omenirea este sau nu singură în univers nu are încă răspuns, dar momentul unei lămuriri poate fi aproape. Astronomii de la Observatorul European Sudic (OES) din Chile au anunţat descoperirea a încă 32 de planete aflate în afara sistemului nostru solar.

09 Aprilie 2012, 13:06 |
Imagine preluată de telescopul Hubble, lansat de NASA. / FOTO: www.telegraph.co.uk
Imagine preluată de telescopul Hubble, lansat de NASA.
Telescopul Kepler.

Cele 32 de exoplanete, cum sunt numite corpurile cereşti aflate în afara graniţelor sistemului nostru solar, variază în mărime de la cele care sunt de cinci ori mai mari decât Pământul, până la unele care au de 5 până la 10 ori masa planetei Jupiter, potrivit BBC News.

Acestea au fost găsite cu un instrument foarte sensibil pe un telescop de 3.6 metri instalat la Observatorul European Sudic din localitatea La Silla, Chile. Descoperirea este importantă deoarece sugerează că planetele mici ar putea exista în număr mare în galaxia noastră.

“Cunoaştem că cel puţin 40% din stelele de tipul Soarelui sunt înconjurate de planete mici. Asta înseamnă că acest gen de planete există peste tot. Este interesant că modelele noastre preconizează existenţa planetelor cu o masă mai mică decât a Pământului”, a spus profesorul Stephane Udry de la Universitatea Geneva din Elveţia.

Selecţia pe mărime

Descoperirea aceasta aduce numărul exoplanetelor cunoscute la mai mult de 400. Acestea au fost identificate folosind o serie de tehnici astronomice şi telescoape, dar acest ultim grup a fost depistat ca rezultat al observaţiilor făcute cu spectometrul Haarps (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) în OES. Instrumentul foloseşte ceea ce este numită “tehnica oscilantă”. Este o metodă indirect de detecţie care deduce existenţa plantelor pe orbită din modul în care gravitaţia face să pară că sclipeşte o stea-mamă, în mişcarea ei pe bolta cerească.

Astronomia funcţionează la limitele tehnologiei actuale, prin care poate să detecteze exoplanete şi majoritatea celor descoperite au mărimea lui Jupiter sau sunt mai mari de atât. Harps, pe de altă parte, se concentrează asupra stelelor mici, relativ reci, din clasa M, în speranţa găsirii planetelor de masă mică, asemănătoare cu planetele stâncoase din sistemul nostru solar.

Dintre cele 28 de planete cunoscutecare au mase de 20 de ori mai mici decât a Pământului, Harps a indentificat 24 dintre acestea, iar şase fac parte dintr-un grup anunţat recent. “Avem două candidate la dimensiuni de cinci ori mai mari decât cea a Terrei şi două care sunt de şase ori mai mari”, a declarat profesorul Udry.

Metoda combinată

Harps a găsit în aprilie un corp ceresc care are numai dublul masei Pământului. Oamenii de ştiinţă sunt convinşi că planeta nu poate susţine forme de viaţă deoarece orbita ei este atât de aproape de cea a Soarelui său încât temperatura de la suprafaţa planetei este mult prea ridicată.

În prezentarea de luni a planetelor nou descoperite, membrii echipei Harps au declarat că se aşteaptă să confirme existenţa unui alt lot de planete, asemănător ca număr, în următoarele şase luni. Scopul final este găsirea unei planete stâncoase la o “distanţă locuibilă” de o stea, pe o orbită care să permită temperaturi care să susţină prezenţa apei în formă lichidă.

Cercetătorii cred că dezvoltarea noilor tehnologii, care sunt mai sensibile, le vor permite să identifice un astfel de corp ceresc peste doar câţiva ani. Agenţia spaţială a Statelor Unite ale Americii, NASA, a lansat recent telescopul Kepler.

Americanii speră ca acesta să descopere planete de mărimea Terrei în urma analizei luminii emise de stele. Pentru a caracteriza temeinic o planetă sunt necesarediferite tehnici de observaţie. Metoda “tranzitorie” a telescopului Kepler va releva diametrul unui obiect, dar sunt necesare măsurători de tip Harps pentru a identifica şi masa obiectului.

CELE MAI NOI DIN SCI-TECH