Antiperspirantele modifică semnificativ ecosistemul microbian al pielii

Folosirea deodorantelor sau a antiperspirantelor poate fi o soluție bună pentru a înlătura mirosurile corporale, însă este un obicei sănătos pentru piele? În momentul de față oamenii de știință nu au ajuns la o concluzie certă.

04 Februarie 2016, 17:19 (actualizat 04 Februarie 2016, 17:37) |
Antiperspirantele modifică semnificativ ecosistemul microbian al pielii

Cercetătorii americani au descoperit că utilizarea acestor produse de igienă personală pe piele afectează în mod semnificativ tipul și cantitatea de bacterii de pe axilă. În timp ce acest lucru nu este neapărat dăunător sănătății, cercetătorii afirmă că flora microbiană prezentă pe aceste suprafețe ar putea avea un efect benefic , iar dacă acest lucru este adevărat, atunci nu ne facem niciun bine alterând-o.

Pentru a evalua impactul microbian al deodorantelor și antiperspirantelor, cercetătorii au studiat 17 subiecți pe parcursul a 8 zile.

Subiecții au fost împărțiți în 3 grupe: 7 oameni au folosit antperspirante care reduc cantitatea de transpirație, 7 persoane au folosit deodorante care de obicei au în compoziția lor etanol sau alte produse care elimină microbii ce cauzează mirosul neplăcut, iar alți 5 subiecți nu au folosit niciun fel de produs de igienă corporală. Participanții la studiu au au folosit tamboane la subraț pe care le-au scimbat de două ori pe zi în timpul experimentului.

La început, subiecții au folosit rutina proprie de igienă personală, apoi în zilele 2 până la 6, niciun fel de deodorant sau antiperspirant nu a mai fost folosit. În ultimele două zile, tot participanții au folosit antiperspirante.

Cercetătorii au descoperit că în prima zi, persoanele care au folosit antiperspirante au avut în mostre mai puțini microbi decât cele care nu au folosit astfel de produse, dar variabilitatea a fost mare de la un subiect la altul astfel încât nu s-a putut trage o concluzie certă. În plus, persoanele care au utilizat deodorant au avut mai mulți microbi în general decât cele care nu folosiseră produsul.

Din ziua a șasea, când toți participanții renunțaseră deja de 5 zile la orice fel de produse, cantitatea de bacterii din zona axială a fost aproximativ identică la toți subiecții. Însă, când întregul grup a început să folosească antiperspirant în ultimele două zile ale testului, cercetătorii au descoperit o reducere dramatică a culturii de microbi. Aceasta sugerează că în timp ce utilizarea antiperspirantului se pare că reduce cantitatea de microbi, deodorantul o crește. Utilizând secventierea genetică pentru a analiza varietatea de bacterii din transpirația subiecților care nu au folosit niciun fel de produs, cercetătorii au descoperit că antiperspirantele în particular produc populații de microbi foarte diferite la subratul oamenilor.

Cei ce nu au folosit în mod normal deodorante sau antiperspirante au prezentat niveluri ridicate de corynebacterium (în procent de 62%) și niveluri scăzute de staphylococcaceae (21%). Aceste date au fost inversate practic în cazul celor care au folosit antiperspirante (cu 14%, respectiv 60%).

Corynebacterium care este parțial responsabil de mirosul corpului, are și rol important de scut împotriva agenților patogeni. Staphylococcaceae reprezintă un grup de bacterii, multe dintre ele considerate benefice, cu toate că unele ar putea reprezenta un risc pentru sănătate în anumite circumstanțe.

Faptul că produsele de igienă corporală pe care le folosim pot altera serios compoziția acestor bacterii de la subraț ar putea avea consecințe semnificative, concluzionează cercetătorii.

Articole pe aceeaşi temă