Analiză: Temerile legate de scăderea prețurilor împiedică revenirea comercianților europeni din sectorul alimentar

Prețuri alimente
Prețuri alimente
12 iunie 2023, 11:40

Inflația din zona euro a scăzut mai mult decât se aștepta luna trecută, în condițiile în care și creșterea prețurilor de bază a încetinit. Dar cumpărătorii care achiziționează alimente și produse de bază s-ar putea să nu vadă toate beneficiile.

„Nu vedem că acest lucru se reflectă în prețuri, iar povestea de aici este într-adevăr una de expansiune a marjelor”, a declarat Dean Turner, economist șef al UBS în Marea Britanie. „Pentru că (companiile) pot folosi în continuare argumentul unui context de inflație ridicată pentru a continua să impună creșteri de prețuri”.

Acest lucru a ajutat la impulsionarea unei reveniri a acțiunilor în primul trimestru, dar există îndoieli că poate fi susținută. Guvernele și autoritățile de reglementare din întreaga Europă și-au exprimat îngrijorarea că prețurile sunt menținute inutil de ridicate.

Cele mai mari companii alimentare din Franța s-au angajat să reducă prețurile la sute de produse începând de luna viitoare, a declarat vineri ministrul de Finanțe Bruno Le Maire, amenințând cu sancțiuni financiare dacă nu își respectă promisiunea.

Luna trecută, Autoritatea britanică de Reglementare a Concurenței a avertizat supermarketurile că analizează lanțurile lor de aprovizionare în cadrul eforturilor de combatere a inflației prețurilor la alimente.

Un indice al retailerilor de produse alimentare și de bază, care a înregistrat cel mai bun trimestru din 2015 la începutul acestui an, cu un salt de 13%, după o cădere de 25% în 2022, a scăzut cu aproximativ 6% din mai, în linie cu piața europeană mai largă.

Companiile din domeniul alimentar și al băuturilor au pierdut, de asemenea, ceva avânt.

Supermarketurile, care sunt în mod obișnuit afaceri cu marje reduse și care au fost presate de concurența din partea magazinelor de tip discount, au fost susținute de o putere semnificativă de stabilire a prețurilor. La fel au făcut și giganții din industria alimentară.

Costul în creștere al materiilor prime, cauzat de întreruperile de aprovizionare accentuate de invazia Rusiei în Ucraina anul trecut, a fost considerat responsabil pentru creșterea inflației. Însă prețurile alimentelor au continuat să crească chiar și după ce costurile energiei și ale alimentelor au scăzut puternic.

Investitorilor nu le-a trecut neobservat faptul că marjele de profit net, o măsură cheie a profitabilității care indică cât de mult din venituri se transformă în profit, s-a îmbunătățit pentru multe companii din sectorul alimentar și al băuturilor începând cu anul trecut.

„Inflația din sectorul alimentar a fost practic surprinsă în creștere și, din nefericire pentru consumator, sau din fericire pentru retaileri, acestea (companiile) sunt capabile să transmită acest lucru”, a declarat James Rutland, manager de fonduri la Invesco din Londra, care spune că fondul său are o anumită expunere la retailerii din sectorul alimentar.

Este prețul corect?

Indicele prețurilor mondiale al Agenției Națiunilor Unite pentru Alimentație, care urmărește cele mai tranzacționate mărfuri alimentare la nivel mondial, a scăzut în luna mai la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani și este cu peste 20% sub nivelul record atins în martie 2022, după invazia Rusiei în Ucraina.

Un indice de referință al prețurilor europene la gaze, care au fost acuzate de creșterea costurilor companiilor, a scăzut până la nivelurile din iulie 2021, iar acum este în scădere cu 92% față de maximele record atinse în august, după ce Rusia a redus aprovizionarea cu energie a Europei.

Scăderea prețurilor la energie a însemnat că cea mai recentă citire a prețurilor de producție din zona euro a arătat că prețurile la poarta fabricilor din cele 20 de țări care împart moneda euro au scăzut pentru a șaptea lună consecutivă, în aprilie, și au fost cu doar 1% mai mari de la an la an, comparativ cu creșterea anuală record din august de 43,4%.

Inflația la nivelul salariilor, precum și contractele pe mai multe luni cu furnizorii semnate în perioada de vârf a anului trecut, ar putea fi unul dintre motivele pentru care oamenii nu văd că prețurile alimentelor scad, au spus investitorii.

„Ceea ce cred ca este o problemă este că multe dintre aceste companii își acoperă costurile pe o perioadă cuprinsă între șase și 12 luni. Vom vedea în continuare companii care vor reflecta în cifrele lor din acest an prețurile la mărfuri de anul trecut”, a declarat Rutland.

UBS a declarat că prețurile din economiile dezvoltate par să fie determinate în principal de inflația generată de profit.

„Am văzut creșteri persistente de la lună la lună ale prețurilor care ar sugera că există ceva mai mult decât atât (costurile)”, a declarat Turner de la UBS.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite