Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO ULTIMA EDIŢIE

Analistul Adrian Mitroi: Scumpirea de care ne temem toţi nu va avea loc sau nu va fi atât de abruptă

Suntem la două zile distanţă de momentul în care vom calcula mai atent preţul produselor pe care le cumpărăm. Prima curiozitate va fi în benzinărie. Dacă am aplica matematic suplimentarea cu 7 eurocenţi a accizei la carburanţi, ar rezulta că vom plăti in plus, fata de azi, 38 de bani pe litrul de benzină sau motorina, cu tot cu TVA. Cum se va propaga o astfel de schimbare in formarea altor preturi? Greu de anticipat.

Jurnaliştii Claudiu Lucaci şi Cornel Nistorescu au dezbătut subiectul duminică, în emisiunea "Ultima Ediţie", cu analistul economic Adrian Mitroi.

30 Martie 2014, 14:03 (actualizat 08 Aprilie 2014, 11:21) |
Cu cât s-au scumpit, în mod real, alimentele
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Această scumpire de care ne temem toţi nu va avea loc sau nu va fi atât de abruptă şi o vom vedea gradual şi sunt alte fenomene favorabile, care o vor compensa, a declarat duminică Adrian Mitroi, secretar general al CFA România, în emisiunea Ultima Ediţie, moderată de jurnalistul Claudiu Lucaci.

VIDEO
Dezbatere Ultima Ediţie. Cornel Nistorescu, Adrian Mitroi şi Claudiu Lucaci
Adrian Mitroi, analist economic: "Nu cred că cursul mondial al petrolului este cel mai mare risc pe care-l avem. Condiţiile macroeconomice mondiale nu sunt de creştere a preţului petrolului, în aşa fel încât efectul cred că va fi o compensare. Cred că efectul între cele două va fi probabil uşor negativ, dar mai degrabă neutru".

La rândul său, jurnalistul Cornel Nistorescu a spus că, dacă preţul pe litrul de benzină va ajunge la 8 lei, românilor n-o să le fie mai bine. "E o presiune nebună pe cetăţean care n-are decât o explicaţie în eşecurile de până acum a economiei româneşti. În fapt, se decontează la acest preţ toate bâlbele, toate erorile, neohotărârile şi prostiile grosolane făcute de către cei care au condus economia şi finanţele româneşti. Nu este nicio performanţă în această creştere".

Noi suntem o ţară care depindem de contextul internaţional, a mai spus analistul Adrian Mitroi. "Suntem o ţară care consumăm multă energie, depindem mult de cursul valutar

Cu cât s-au scumpit, în mod real, alimentele

VIDEO
Cu cât s-au scumpit, în mod real, alimentele
Ultima scumpire a carburanţilor din cauza schimbării modului de calcul al accizelor a fost în ianuarie. Actorii industriei alimentare avertizau că preţurile alimentelor se vor inflama. Ei descriau un scenariu apocaliptic, în care preţul alimentelor ar fi urcat cu 10-15%. Însă, date oficiale au arătat că alimentele s-au scumpit, în medie, cu mai puţin de 1%, iar pentru transportul rutier, cu puţin peste jumătate de procent. În rest, preţurile au cam stagnat, sau chiar au scăzut. Ce s-a întâmplat de fapt? Piaţa s-a autoreglat. Mai ales că, imediat după sărbători, lumea consumă mai ponderat, după ce a cheltuit exuberant pentru Crăciun şi Revelion, şi începe deja tradiţionalul sezon al reducerilor.

Un alt episod de scumpire a carburanţilor a fost în primăvara lui 2012. Atunci consumatorii, şoferii amatori sau transportatori, au fost loviţi de valuri succesive de scumpiri ale benzinei şi motorinei. Dimensiunea fenomenului era amplă. Din cauza devalorizării leului si a scumpirii petrolului. Şi atunci producătorii anticipau o scumpire masivă a alimentelor.

Statistica i-a contrazis. Creşterea la alimente a fost de 2,8%, şi nu neapărat din cauza preţului la pompă. Se apropia Paştele, când, de obicei, vânzătorii scumpesc fructele, legumele şi ouăle.

Deocamdată, banca centrală nu anticipează că această scumpire a carburanţilor va duce la scumpiri suplimentare decât cele luate în calcul.

Cerându-i-se o estimare a BNR privind influenţa pe care ar avea-o această majorare a accizei în preţuri, guvernatorul BNR Mugur Isărescu a răspuns: "Nu ne-am schimbat prognoza şi calculele, cam 0,5 %, cu condiţia ca preţul ţiţeiului să nu se schimbe".

În esenţă nu putem paria pe un scenariu apocaliptic al scumpirilor provocate de o majorare a preţului carburanţilor, deoarece piaţa are propriile mecanisme de reglare.

Totuşi, nu putem ignora nici riscurile externe. Petrolul se poate oricând scumpi, fie sub presiunea tensiunilor geopolitice, fie din cauza unei întăriri a dolarului faţă de euro.

Deocamdată, leul s-a întărit vineri cu 0,5% faţă de ziua anterioară, aşa încât calculele iniţiale, care avertizau că un plin va costa cu 50 de lei mai mult, nu se vor adeveri.

Agricultorii şi fermierii, calcule pesimiste

VIDEO
Acciza îi sperie pe producători
Ca de fiecare dată când apar majorări de taxe, producătorii implicaţi direct au previziuni mai curand pesimiste. Fie că vorbim despre alimente sau transportul în comun, părerea generală este că efectele nu vor fi absorbite prea usor.

Aurelia şi Eugen fac legumicultură de 22 de ani. Au sere şi solarii pe mai mult de 2 hectare.

De la momentul în care pun sămânţa în pământ, până când legumele ajung la tarabă, fac multe cheltuieli. Unele dintre ele direct legate de preţul combustibilului.

De exemplu, plantele trebuie udate cel puţin o dată la două zile, dacă nu chiar mai des. Irigaţia este făcută cu ajutorul pompei cu benzină.

Şi crescătorii de animale se uită cu îngrijorare la preţul benzinei. Victor Ghizdeanu are 400 de oi. Creşterea preţului la motorină o va simţi simţi în special la semănatul şi recoltatul lucernei. Va avea o cheltuială mai mare şi când taie mieii de Paşti. Singurul abator de ovine autorizat din Buzău este la 25 de kilometri de stâna lui.

Atât legumicultorii cât şi crecătorii de animale spun că încearcă să nu scumpească ceea ce produc, pentru a-şi putea vinde marfa care este puternic concurată de cea din import.

Transportatorii sunt cei mai pesimişti dintre cei afectaţi direct. Ei susţin că, de fapt, creşterea accizei va fi de 8,4 eurocenţi pe litru, ca urmare a aplicării TVA. Vor să crească preţurile biletelor cu cel puţin 10 la sută.

Carburanţii ne ard la buzunare

VIDEO
Meciul accizei pe carburanți. Dezbatere Ultima Ediție
Avem un efect negativ (n.r., al accizei) care vine din curs, a mai explicat Adrian Mitroi. "Cursul la care s-a calculat până acum acciza este, din nefericire, altul. Până acum puteam să ne ajutăm cu un curs mai mic. Avem un efect de 4,7% care vine numai din curs. Avem şi efectul TVA. Din nefericire, suntem una dintre puţinele ţări care avem impactul acesta cumulat, şi TVA şi acciză".

Mitroi crede că efortul creşterii preţurilor ar trebui preluat şi de producători, nu doar de consumatori. "Ar trebui să ştim că aceşti bani merg exact acolo unde ar trebui, adică spre infrastructură", a mai spus analistul.

La rândul său, jurnalistul Cornel Nistorescu a spus că "nimeni nu poate să se bucure de creşterea preţurilor, câtă vreme e în situaţia de a le plăti şi de a avea punga strânsă".

Ne mai aşteaptă lucruri, cum ar fi liberalizarea preţului la gaze, e un an dificil, contextul e nefavorabil mondial, a concluzionat analistul Adrian Mitroi, care a subilinat totuşi că România are şi argumente pozitive.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN SOCIAL
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 2°C 3°C
IASI 1°C 0°C
CLUJ -1°C 1°C
CONSTANTA 4°C 8°C
CRAIOVA 3°C 1°C
BRASOV 1°C 2°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 18 Ianuarie 2019, 21:01
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 18-01-2019
Deschidere: 7184.84
Maxim: 7316.45
Mimim: 7184.84
Variatie: 0.23%
TLV
1.81
0%
BRD
11.00
0%
FP
0.85
1.66%
SNN
7.92
3.7%
SNG
28.55
0.53%
TGN
333.50
4.35%
SNP
0.31
1.78%
DIGI
25.20
2.57%
CMP
0.96
11.19%
SIF5
2.09
0%
ARHIVĂ ȘTIRI