Magazinele au instalat sisteme antifurt inclusiv pentru produse alimentare. Pe lista alimentelor monitorizate sunt produse ca untul, brânza, căşcavalul sau pateul. Numărul furturilor din magazinele alimentare a crescut pentu că produsele s-au scumpit foarte mult, explică analiştii. Spre exemplu, untul este mai scump cu 40 % față de anul trecut.
Până acum eram obișnuiți să vedem în supermarket anumite produse mai scumpe cu sisteme antifurt. Criza i-a făcut pe comercianți să pună astfel de sisteme și la produse alimentare precum unt, cașcaval, pateu sau cafea. Nici nu e de mirare în condițiile în care untul a ajuns să fie considerat aliment de lux. Prețul lui a crescut cu peste 40 % în ultimul an.
ADRIAN NEGRESCU, analist economic: Să pui sistem antifurt pe unt şi brânză înseamnă că rata furturilor din magazine a crescut foarte mult. E un indicator al sărăciei, al scăderii abrupte a puterii de cumpărare. Pentru mulți dintre români, cheltuielile cu alimentele au depăşit 40-50% din venituri.
Părerile sunt împărțite în privinţa acestei măsuri. Unii o văd binevenită, alții cred că este o jignire la adresa clienților.
Și produsele nealimentare de bază precum pasta de dinți sunt protejate cu sisteme antifurt. Măsura de prevenție s-a putea generaliza în condițiile în care la tot mai multe magazine, vânzătorii sunt tot mai puțini și clienții plătesc singuri. Iar unii dintre ei mai uită să achite unele produse.