”Alfabetizarea într-o lume digitală”. Ziua Internaţională a Alfabetizării, marcată în 8 septembrie

5 septembrie 2017, 12:53

În 2017, Ziua Internaţională a Alfabetizării este celebrată de UNESCO sub tema „Alfabetizarea într-o lume digitală” cu scopul de a analiza cele mai eficiente metode de alfabetizare într-o societate informatizată.

Instaurată de UNESCO la recomandarea Congresului Mondial al Miniştrilor Educaţiei pe tema eradicării analfabetismului, care a avut loc la Teheran în anul 1966, Ziua Internaţională a Alfabetizării este marcată în toată lumea şi aduce împreună guverne, organizaţii multinaţionale, ONG-uri, companii private, comunităţi, profesori şi experţi în domeniu.

În 2017, în centrul evenimentelor este Conferinţa de la sediul UNESCO din Paris, din 7 şi 8 septembrie, cu scopul general de a analiza politicile de alfabetizare ce trebuie urmate în contextul unei lumi digitalizate.

Cu aceeaşi ocazie, vor fi acordate Premiile Internaţionale UNESCO în domeniul alfabetizării care recompensează pe cei care au găsit soluţii inovative în privinţa alfabetizării care să contribuie la îndeplinirea obiectivelor din Agenda pentru Educaţie 2030.

 

(w460) Alfabetiza

Premiul UNESCO King Sejong, creat de către guvernul Republicii Coreea în anul 1989,  recompensează activitatea guvernelor, a agenţiilor guvernamentale şi ONG-urilor implicate concret în lupta pentru alfabetizare şi în promovarea limbii materne.

Premiul constă într-o sumă de 20.000 de dolari, o medalie de argint şi un certificat şi este acordat în onoarea Regelui Sejong, prin a cărui contribuţie remarcabilă a fost creat alfaberul corean ‘Hangul’, cu mai mult de 500 de ani în urmă.

Premiul UNESCO Confucius, creat în anul 2005 cu sprijinul Guvernului Chinei, recompensează remarcabile iniţiative individuale, guvernamentale sau ale ONG-urilor implicate în acţiuni de alfabetizare a adulţilor sau a tinerilor din zonele rurale care nu frecventează şcoala, în special a femeilor şi fetelor. Premiul Confucius oferă două recompense de câte 20.000 de dolari, o medalie, o diplomă şi o vizită de studii în locuri din China unde sunt implementare proiecte de alfabetizare.

Din 1966, lumea s-a schimbat, dar hotărîrea noastră de a asigura fiecărei femei şi fiecărui bărbat din lume o calificare, competenţe şi oportunitatea de a deveni orice îşi doreşte, cu demnitate şi respect, rămâne la fel de fermă ca întotdeauna. Alfabetizarea este fundamentul pe care  se construieşte un viitor sustenabil pentru noi toţi – Directorul General UNESCO Irina Bokova.

Analfabetismul şi alfabetizarea în lume

(w140) Infografic

În ultimii 16 ani a crescut cu 4% numărul adulţilor alfabetizaţi, la fel şi al tinerilor cu vârste între 15 şi 24 de ani, şi cu 6% mai multe femei din lume ştiu să scrie şi să citească.

S-au făcut progrese importante în afabetizarea tinerilor, în Maroc, Zambia şi Nepal, şi în cea a femeilor, din Burundi, Timorul de Est şi Egipt.

Rezultatele se datorează accesului mai bun la educaţie şi învăţământului obligatoriu în cele mai multe dintre ţări.

Cu toate acestea, în lume sunt încă 758 de milioane de adulţi şi 114 milioane de tineri care nu ştiu să scrie sau să citească, iar femeile reprezintă două treimi din populaţia analfabetă – conform ultimele date publicate de Institutul pentru Statistică al UNESCO.

Rapoarte ale Comisiei Europene au plasat România pe primul loc în topul analfabetismului din UE, în condiţiile în care cei mai mulţi părinţi decid să îşi retragă copii de la şcoală.

6% din populaţia României nu ştie carte, adică peste 250.000 de români nu ştiu nici măcar să se semneze,  arătau statisticile prezentate de Federaţia Naţională a Organizaţiilor Nonguvernamentale, în 2014.  Dar chiar şi dintre cei care au mers la şcoală ”42% sunt analfabeţi funcţional, adică nu sunt capabili să facă raţionamente elementare sau nu ştiu să folosească operaţiile matematice elementare când se confruntă cu o situaţie din viaţa de zi cu zi” – preciza Cristian Hatu, preşedintele Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale, în iunie 2016.

Astăzi, pentru a fi complet alfaberizat, o persoană trebuie nu doar să poată citi şi scrie, ci şi să să poată socoti sau utiliza calculatorul şi telefonul mobil, căci fără abilitatea de a putea utiliza informaţia scrisă şi digitală, nu poate progresa şi nu îşi poate ajuta familia.

Educaţia este un factor important în promovarea păcii şi toleranţei, iar alfabetizarea, esenţială pentru eradicarea sărăciei, stabilirea egalităţii de şanse şi asigurarea unei dezvoltări durabile, este o prioritatea a UNESCO.

 

surse

unesco.org

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite