Acordul cerealier Rusia-Ucraina. Întrebările care au rămas fără răspuns

Cerealele Ucrainei încep din nou să circule prin Marea Neagră datorită unui acord încheiat de ONU cu Rusia. Dacă acordul se menține, atunci ar putea ajuta milioane de oameni care se confruntă cu foamea în întreaga lume, salvând totodată sectorul agricol al Ucrainei de la colapsul financiar, scrie Politico.

17 August 2022, 16:00 (actualizat 17 August 2022, 16:11) Știrile TVR |
Foto: Unsplash

Dar există o mulțime de întrebări care rămân fără răspuns. Iată ce face acordul - și nu face - pentru foametea la nivel mondial, pentru fermierii ucraineni și pentru pace.

Vor ajunge cerealele la cei mai săraci ai lumii?

Marți, la aproximativ trei săptămâni după semnarea acordului, primul transport de ajutor alimentar umanitar a pornit din Ucraina - cu aproximativ 23.000 de tone de grâu îndreptându-se spre Etiopia.

Încărcătura navei închiriate de ONU a fost mai mică decât cantitatea pe care secretarul general al ONU, António Guterres, o declarase inițial în privința primului drum, dar marchează un punct de cotitură semnificativ în lupta împotriva foametei globale - atâta timp cât vor veni mai multe nave de ajutor.

Primele provizii de cereale din Ucraina nu au ajuns toate către cei mai nevoiași oameni din lume și, contrar percepției populare, marea majoritate a ceea ce se exportă în prezent nu este grâu. Porumbul a mers în Marea Britanie și Irlanda, în timp ce Italia a primit transporturi de semințe de floarea soarelui și boabe de soia.

Oficialii spun că există o explicație perfect rezonabilă pentru asta: ceea ce se afla în silozurile Ucrainei de la începutul războiului era în mare parte porumb, care tinde să fie folosit pentru hrana animalelor sau biocombustibil, mai degrabă decât pentru hrana oamenilor. Un oficial al UE a estimat că doar un sfert din cele aproximativ 20 de milioane de tone de cereale încă blocate în silozurile Ucrainei este grâu.

Deși cerealele Ucrainei nu sunt doar destinate consumului uman, redeschiderea porturilor din țară ajută la rezolvarea foametei în lume. Chiar dacă prețurile la alimente la nivel mondial sunt încă ridicate, acestea au scăzut când a fost semnat acordul, ceea ce ar trebui să le permită țărilor în curs de dezvoltare să-și permită mai ușor importurile de alimente.

„Vedem corecția generală a piețelor. Deci prețurile scad ușor, dolar cu dolar”, a declarat Taras Kachka, șeful adjunct al economiei Ucrainei.

Într-un grup operativ de criză al ONU, oficialii se întreabă dacă cerealele vor merge cu adevărat către cei care au cea mai mare nevoie de ele. Dar ipoteza care stă la baza acordului este că repunerea în mișcare a navelor va permite pieței să-și facă treaba.

Unii dintre clienții tradiționali ai Ucrainei din Africa de Nord și Asia de Sud-Est, cum ar fi Egiptul și Indonezia, s-ar putea să nu se confrunte cu foamete, dar se luptă cu creșterea prețurilor la alimente, care amenință securitatea alimentară.

Dacă țările cu cea mai mare foamete, care sunt cel mai expuse riscului de foamete, cum ar fi Somalia, Etiopia, Yemen și Sudanul de Sud, pot beneficia direct de pe urma acestei înțelegeri, depinde în mare parte de cât de activ este Programul Alimentar Mondial al ONU în cumpărarea cerealelor ucrainene.

Comercianții chiar doresc să cumpere cerealele?

Majoritatea navelor care au părăsit Ucraina până acum în temeiul acordului ONU sunt nave care rămăseseră blocate, dar experții se întreabă dacă alte nave vor dori să intre în porturile Ucrainei.

O modalitate cheie de restabilire a încrederii în industria de transport maritim va fi oferirea de asigurări speciale, pe durata războiului, navelor care traversează coridorul Mării Negre.

Unii asigurători ai Lloyd’s of London au început să ofere politici pentru a proteja cerealele pe navele de marfă - în valoare de până la 50 de milioane de dolari/navă, dar există senzația că este nevoie de o schemă mult mai largă.

Există și îngrijorări cu privire la calitatea boabelor care au fost blocate pe nave sau în silozuri de luni de zile. Razoni a fost prima navă care a părăsit Ucraina – în mare furie – în temeiul acordului, dar a sfârșit prin a se frământa după ce cumpărătorul său inițial din Liban a refuzat să accepte cerealele din cauza problemelor legate de timp și calitate.

Însă Ucraina este încrezătoare că navele vor începe să vină în număr mai mare, deoarece potențialele profituri vor fi mari.

„Acest preț mare pentru industria de transport maritim va genera de fapt interesul de a trimite nave”, a spus Kachka. „Dacă va exista o disciplină adecvată pentru buna funcționare a acestei rute maritime, atunci riscul va scădea.”

Acordul va salva fermierii din Ucraina?

Acordul este esențial pentru că – dacă se menține – ar putea oferi ajutor atât de necesar economiei Ucrainei și ar putea permite fermierilor săi să planteze culturi în toamnă.

„Cred că cel mai mare lucru [pe care oamenii] s-ar putea să nu-l știe [despre acord] este că nu-i vorba de a exporta cu 50% mai mult pentru a atenua foamea acum, ci de a ne asigura că economia agricolă ucraineană nu este total distrusă”, a spus analistul Magdovitz de la Rabobank. Exporturile trebuie să fie complet funcționale până în octombrie, dacă fermierii vor planta culturi de iarnă, a spus el.

Analiza Școlii de Economie de la Kiev a constatat că, din cauza războiului Rusiei, sectorul agricol al Ucrainei a pierdut 50% din producția brută în 2021, iar războiul provoacă „probleme uriașe de lichiditate” fermierilor, care trebuie să-și vândă recoltele cu reducere.

Fermierii recoltează în prezent culturi precum grâul, dar dacă cele 20 de milioane de tone din silozuri nu sunt curățate, atunci va exista o criză de depozitare: se așteaptă ca în această vară să fie recoltate încă 65 de milioane de tone de cereale și de semințe oleaginoase.

„Va fi o ușurare pentru consumatori, cred, în special în ceea ce privește disponibilitatea cerealelor”, a spus Kachka. „Dar ceea ce este mai important pentru furnizarea de cereale pe termen mediu este că deblocarea porturilor maritime va oferi ajutor fermierilor ucraineni, deoarece aceștia vor putea să vândă cereale, și în special grâu, la un preț care va acoperi costurile de producție.”

Ar putea afacerea cu cereale să ducă spre pace?

Turcia, care a ajutat la intermedierea acordului de cereale, consideră că pactul ar trebui să fie un plan pentru un viitor acord de pace.

Ministrul turc de externe Mevlut Cavusoglu a postat pe Twitter la începutul acestei luni: „Sperăm că acordul [de cereale] va duce la o încetare a focului și la o pace de durată”, iar secretarul general al ONU Guterres a făcut, de asemenea, aluzie asupra pactului „[ghidând] calea către... asigurarea păcii.”

Dar experții cred că aceasta este o iluzie.

Permiterea reluării comerțului limitat nu înseamnă că Rusia își va opri efectiv atacul asupra Ucrainei și că-și va retrage trupele.

„Pentru Ucraina, acordul cu cereale se referă la cereale, punct”, a spus Yevgeniya Gaber, analistă a think tank-ului Consiliului Atlantic.

Gaber, care este și un fost diplomat ucrainean, a remarcat că Ucraina și Rusia nici măcar nu au semnat aceeași bucată de hârtie pentru acordul cu cereale – în schimb, au semnat acorduri în oglindă cu Turcia și ONU. „Acest lucru arată lipsa de încredere.”

Experții cred că apelurile Turciei pentru negocieri de pace ar putea fi chiar un mesaj indirect de la Moscova, deoarece atacul Rusiei asupra Ucrainei își pierde din avânt.

„Se pare că Rusia a ajuns la apogeul în Ucraina”, potrivit lui Timothy Ash de la Bluebay Asset Management, ceea ce înseamnă că „agenda Kremlinului va încerca să consolideze aceste câștiguri pe teren printr-un fel de cale diplomatică”.

Acesta este locul în care acordul cu cereale ar putea acționa ca un prim pas din partea președintelui rus Vladimir Putin spre negocieri, pentru ca Rusia să păstreze o mare parte din Ucraina ocupată.

Gaber consideră că pactul cerealier de la Marea Neagră este de fapt consecința schimbării dominației militare pe teren, mai degrabă decât o victorie pur diplomatică.

„Datorită armelor occidentale cu care am eliberat Insula Șerpilor – care a făcut posibil controlul Ucrainei asupra părții de nord-vest a Mării Negre”, a spus Gaber. La rândul său, „acest lucru a făcut posibile convoaiele de nave”.

Articole pe aceeaşi temă
 
*
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN EXTERN
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 21°C
IASI 15°C 15°C
CLUJ 15°C 13°C
CONSTANTA 20°C 18°C
CRAIOVA 20°C 18°C
BRASOV 14°C 11°C
Vezi toate informatiile meteo
TVR +
Canalul TVR YouTube
ARHIVĂ ȘTIRI