Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
EXCLUSIVITATE

Accidentul din Apuseni: Cine trebuia să coordoneze acţiunea de salvare

Cine trebuia să caute aeronava prăbuşită, unde şi mai ales cine trebuia să coordoneze misiunea de salvare din Munţii Apuseni. Sunt întrebări care îşi aşteaptă încă răspunsul, la 10 zile după accidentul aviatic. STS spune că nu localizează telefoane, dar localizează apeluri, iar inspectoratele pentru situaţii de urgenţă din cele trei judeţe, Alba, Bihor şi Cluj au alergat în direcţii diferite. Fiecare ISU cu localizarea lui. Un exemplu concludent este dialogul următor, difuzat într-un reportaj, la Telejurnal.

30 Ianuarie 2014, 20:52 |
Cine trebuia să coordoneze acțiunea de salvare din Apuseni
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Cine trebuia să coordoneze acțiunea de salvare din Apuseni
Ora 16.53

  • CDZ - Bună ziua, sunt de la centrul de dirijare al zborurilor. Am o rugăminte. Spuneţi-mi, vă rog, cine coordonează căutarea şi salvarea la...dumneavoastră?
  • ISU ALBA - Din câte se pare este judeţul Cluj. Au plecat şi de la noi şi de la Cluj şi avem ceva coordonate.
  • CDZ- Aveţi coordonate... Cei de la Minister se interesează cine coordonează acţiunea de căutare şi salvare, cine-i şeful de la căutarea asta?
  • ISU ALBA - Staţi numai puţin...
  • ISU ALBA - Sunt Colonelul...
  • CDZ - Mă sună de la Inspectoratul Aviaţiei Civile să afle numărul unde poate să vorbească cu şeful coodonator al căutării şi salvării
  • ISU ALBA - Acum de-abia încearcă să ajungă în zonă. Deci deocamdată...
  • CDZ - Pot să îi dau numărul acesta de telefon să vă contacteze în legătură cu băieţii care sunt pe teren?
  • ISU ALBA - Deocamdată nici băieţii noştri nu au ajuns în zonă. De abia efectiv de 5 minute am aflat zona unde... Şi am restrâns zona...şi ar fi între Poiana Horea şi Giurcuţa de Sus, în judeţul Cluj, pe la coada Lacului Beliş, în judeţul Cluj. Prin zona respectivă, de abia acum reuşim să-i localizăm şi echipajele noastre deocamdată sunt la Horea şi se deplasează, drumul prin Alba pe porţiunea aia e destul de anevoios, şi greu, nu-i asfaltat şi...mă rog... Or trimis şi de la Cluj.
  • CDZ - Aveţi un număr de la ISU Cluj?
  • ISU ALBA - 0264.......

Pe teren, la o oră de la accident, echipele de la ISU se mobilizau să caute aeronava. Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bihor a localizat-o între Câmpeni şi Abrud, cei de la Cluj la limita dintre judeţe, iar cei de la Alba au spus că locul accidentului este în zona Poiana Horea. La 112, şi medicul Zamfir, şi copilotul Răzvan Petrescu anunţaseră că au aterizat forţat între Peşterea Scărişoara şi localitatea Beliş.


Informaţiile furnizate spuneau că este în apropierea DN 1 E, pe partea dreaptă, la câteva sute de metri lângă limita judeţului”, a declarat Dorel Sofica, inspector-şef ISU Alba.


În momentul când ne-am hotărât ca cei de la Alba să facă căutare la Alba şi noi să venim la Cluj, era acolo directorul de la Parcul Naţional Munţii Apuseni, care avea o hartă pe laptop, şi nu hărţi turistice, ci hărţi GIS, cu date GIS, iar cerculeţul ăla ne-a zis cam în zona aia. Au fost munţi, au fost oameni de acolo care cunoşteau zona şi i-am rugat să meargă cu noi. Noi şi ei am ajuns, după. N-am fost nici primii, nici ultimii la locul accidentului”, a precizat Dorin Ungur, inspector-şef al ISU Cluj.


STS Cluj a declarat că nu ştie cine este responsabil pentru localizarea avioanelor şi a telefoanelor mobile. Serviciul are doar datoria să pună la dispoziţia celor care sunt implicaţi în rezolvarea situaţiilor de urgenţă date despre localizarea apelului, primite de la operatorii de telefonie mobilă, a declarat colonelul.

Nu cunosc legea STS. Eu lucrez cu ei şi tot ceea ce primesc de la ei, eu încerc să pun în operă. Reporter: Deci n-aţi primit coordonatele de la 112? Dorin Ungur: Nu, deci doar după jumătate de oră, de la Romatsa. Au venit şi cei de la Transilvania Off Road, cu coordonatele lor”, a precizat Dorin Ungur, inspector-şef al ISU Cluj.

De pe radarul Romatsa avionul a dispărut în jurul orei 15 şi 40 de minute, în momentul în care comandantul a decis să zboare la vedere, la o altitudine mai mică din cauza givrajului puternic. La 16 şi 4 minute ISU Alba a anuţat că avionul a căzut şi a început căutarea epavei.

Investigatorii au stabilit că antena care putea trasmite prin satelit coordonatele exacte era ruptă. În aceste condiţii, controlorii de trafic au făcut o proiecţie a poziţiei în funcţie de ultima apariţie pe radar, înălţimea la care se afla, viteaza de zbor şi a vântului. A rezultat însă o arie de căutare destul de mare.

Conform legii, Romatsa organizează căutarea pe baza informaţiilor primite de la 112 şi de la serviciul de trafic aerian. Datele pleacă către SMURD, Poliţie, Structuri profesionale pentru situaţii de urgenţă, Salvamont şi Jandarmi, care desfăşoară căutarea în teren.

Comitetul pentru situaţii de urgenţă de la Ministerul Transporturilor, activat când sunt accidente cu aeronave civile, trebuie să ia toate deciziile.

La Ministerul Sănătăţii, nimeni nu ştia unde ar trebui să ajungă echipele de salvare.

„Atmosfera era de neputinţă, stăm şi ne uităm şi nu puteam să acţionăm în niciun fel. Vorbeam cu colegii noştri din teritoriu care întrebau pe unde să ne ducem, zic staţi şi aşteptaţi, sigur, în acelaşi timp vorbeau cu Raed, aşteptaţi până nu ni se comunică unde să ducem maşinile", a spus ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu.

Nici până azi nu se ştie dacă la Ministerul Transporturilor a funcţionat comitetul pentru situaţii de urgenţă şi cum a intervenit CIAS după ce a fost dată alarma.

 

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 30°C 32°C
IASI 31°C 33°C
CLUJ 30°C 29°C
CONSTANTA 28°C 28°C
CRAIOVA 29°C 30°C
BRASOV 27°C 28°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 19 Iunie 2019, 12:36
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 19-06-2019
Deschidere: 8525.82
Maxim: 8582.94
Mimim: 8525.82
Variatie: 0.45%
SNN
10.54
0.57%
SNG
31.90
0.31%
TLV
2.29
0.66%
BRD
12.06
0.33%
SNP
0.39
0.77%
SIF5
2.10
0.47%
TGN
366.00
0.27%
SIF4
0.63
0.32%
CEON
0.37
3.3%
ALR
2.11
1.87%
ARHIVĂ ȘTIRI