Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
DOCUMENTAR ŞTIRILE TVR

''Accesibilitate pentru toţi'' - tema Zilei Mondiale a Turismului, marcată în 27 septembrie

Turism accesibil pentru toţi înseamnă crearea unui mediu propice pentru toată lumea, fie dacă călătorim, fie dacă stăm acasă. Cu mai mult de 1.2 miliarde de oameni care călătoresc în străinătate, în 2015, turismul a generat venituri de 1.5 miliarde de dolari şi a devenit un sector economic puternic, un paşaport către prosperitate şi pace şi o forţă transformatoare care îmbunătăţeşte viaţa a multor milioane de persoane.

27 Septembrie 2016, 09:19 (actualizat 27 Septembrie 2016, 09:25) | documentar de Liliana Teică |
Accesibilitare pentru toţi - Ziua Mondială a Turismului 2016
Accesibilitare pentru toţi - Ziua Mondială a Turismului 2016
Turism pentru toţi
Globalizare turism
zi turism
O industrie estimată la venituri anuale de un miliard de dolari
Destinaţii turistice
greci
polo
pelerini
cook
online

Când călătorim, cunoaştem oameni, locuri şi idei noi şi ni se schimbă percepţia despre lume, pe măsură ce o vedem mai mult. Totuşi, pentru mulţi călătoria poate fi un proces dificil. Se estimează că 15% din populaţia lumii are o dizabilitate, 1 miliard de oameni neputându-se bucura de privilegiul de a cunoaşte alte culturi, natura sau de a trăi emoţia plecării într-o călătorie pentru a explora locuri neştiute.

Accesibilitatea pentru toţi trebuie să se afle în centrul politicilor de turism şi a strategiilor de business, nu doar ca un drept al omului, ci şi ca o mai mare oportunitate de piaţă - spune secretarul general al Organizaţiei Mondiale a Turismului Taleb Rifai, cu ocazia Zilei Mondiale a Turismului 2016.

Copiii, seniorii sau alte persoane cu cerinţe speciale încă întâmpină obstacole în privinţa informării, a unui transport eficient sau a unui mediu în care să poată călători uşor şi cu toate tehnologiile moderne, cei care au dizabilităţi legate de văz, auz, de mobilitate sau cognitive sunt încă lăsaţi în urmă, în multe destinaţii turistice.

(w300) Turism pen

Cu o populaţie tot mai îmbătrânită, fiecare dintre noi va fi beneficiarul, mai devreme sau mai târziu, a accesibilităţii universale în turism. De Ziua Mondială a Turismului 2016, să ne reamintim că toţi cetăţenii lumii au dreptul de a experimenta încredibila diversitate pe care o oferă planeta -  adaugă secretarul general OMT.

Toate ţările, dar şi toate industriile, sunt invitate să promoveze accesibiltatea pentru toţi, în privinţa mediului fizic, al sistemelor de transport, facilităţilor şi serviciilor publice, dar şi a informaţiilor şi canalelor de comunicare, pentru a avea un turism responsabil şi sustenabil.

Începând din 1980, în 27 septembrie este sărbătorită Ziua Mondială a Turismului, data fiind aleasă pentru a marca adoptarea, la 27 septembrie 1970, a statutului Organizaţiei Mondiale a Turismului - agenţia ONU care se ocupă de problemele referitoare la turism. Organizaţia colectează şi colaţionează informaţii statistice privind turismul internaţional şi publică topuri cu privire la gradul de creştere a turismului la nivel global, regional sau naţional.

Scopul OMT este de a promova dezvoltarea durabilă a turismului şi de a încuraja cele 156 de ţări membre să maximizeze efectele şi beneficiile economice, sociale şi culturale ale turismului şi să minimizeze impactul negativ asupra mediului înconjurator şi culturii locale.

Pentru a promovara turismul durabil, Organizaţia Mondială a Turismului propune în fiecare an o temă de mare importanţă şi actualitate, în 2016, tema este Turismul accesibil pentru toţi.

În 2015, tema a fost Un miliard de turişti, un miliard de oportunităţi, iar în anii anteriori Turismul şi Dezvoltarea Comunităţii, Turismul şi Apa, Turismul şi energia regenerabilă, Turismul – un liant între culturi sau în 2010 - Turismul şi biodiversitatea.

De la călătoria către temple la turismul spaţial

Încă de acum două milenii, se călătorea la ceremoniile religioase. În Egipt - la marile temple, pentru a admira clădirile monumentale, piramidele sau neasemuitul far din Alexandria, în Greciei antică -la temple pentru a venera zeii şi a le aduce ofrande sau la oracole, pentru a afla ce spun ele despre destinul celor care le vizitau. Porturile s-au înmulţit, pe drumuri s-au pus semne indicatoare către anume destinaţii, pentru călătorii obosiţi s-au construit hanuri, iar curtezanele asigurau distracţia.

(w300) greciIstoricul Herodot poate considerat şi părintele cărţilor de călătorie, pentru că a scris despre experienţele sale din călătoriile din jurul Mediteranei, deşi şi alte scrieriale anticlor au descris Atena, Sparta sau mai îndepărtata Troie.

Şi în Imperiul Roman cei bogaţi obişnuiau să călătorească, pe coasta Mediteranei, în Sicilia, Cipru, Grecia, Rhodos sau mai departe, către Troia şi Egipt. Există dovezi că se călătorea şi către Băile Herculane, iar din anul 300 şi Ţara Sfântă a devenit o destinaţie. Romanii au creat ghidurile scrise, numite itineraria, cu liste despre hanuri şi calitatea lor, iar despre confortul vilelor luxoase unde se făceau băi calde, masaje de relaxare stau mărturie vestigii arheologice din afară Romei, a oraşului Napoli şi din Sicilia sau Cipru.

(w300) poloPrimul mare călător a fost Marco Polo, un comerciant veneţian care a plecat în anul 1271 într-o lungă călătorie în China.

Scopul său erau afacerile, dar consemnările sale la întoarcerea din călătorie, sub numele de “Il milione”,  s-au răspândit rapid şi au dezvăluit Occidentului european lumea imensă şi fabuloasă a Chinei şi a Asiei.

Cartea lui Marco Polo a fost tradusă în toate limbile europene şi a fost un îndrumar de bază pentru geografi, călători şi negustori.

În Evul Mediu s-a călătorit pentru a găsi noi rute comerciale, pentru negoţ sau din interese profesionale. Se călătorea şi pentru a învăţa la marile mănăstiri sau universităţi, călătoreau şi pelerinii sau feţele religioase, pictorii, muzicanţii, trubadurii, saltimbancii sau cei mergeau la turniruri.

(w300) peleriniSe călătorea pe jos, pe apă, cu calul sau cu trăsura şi se stătea la hanuri, nu existau peste tot drumuri, iar călătoria era adeseori periculoasă.

Cei avuţi călătoreau înarmaţi, călare sau în caleşti, întodeauna pe partea stângă a drumurilor, pentru a-şi putea folosi rapid spada, iar cei săraci mergeau pe jos, pe partea dreaptă.

Renaşterea a adus o mobilitate mai mare a oamenilor şi se poate spune că atunci a apărut turismul de studiu. De exemplu, Regina Elisabeta I a Marii Britanii încuraja tinerii englezi să studieze în alte ţări pentru a învăţa noi limbi şi pentru a deprinde meserii. Mai târziu a devenit o obişnuinţă că tinerii cu stare să călătorească perioade mai lungi, însoţiţi de un tutore, iar călătoriei i s-a spus Grand Tour.

S-a călătorit din ce în ce mai mult şi de plăcere sau în scopuri educaţionale, către Veneţia, Paris, Florenţa sau Nisa, dar şi pentru scopuri balneare în staţiuni sau oraşe cu climă benedifică, devenite şi loc de întâlnire al aristocraţilor.

Există consemnări care descriu şi primele drumeţii în Munţii Bucegi. În iulie 1839, J.A.Vaillant şi slugerul Angelescu, însoţiti de două călăuze, au făcut o excursie în Bucegi, iar un an mai târziu, călătorul englez John Paget vorbeşte despre un schit cu călugări şi o peşteră pe care le-a vizitat în timpul excursiei sale în munţi.

(w620) cook

În 1841, în Marea Britanie, Thomas Cook a fondat prima companie de turism din lume care funcţionează şi astăzi.

La început, compania Thomas Cook transporta doar persoane şi vindea bilete de tren, apoi compania a început să ofere şi o masă, iar apoi a organizat şi excursii, mai întâi la Expoziţia Universală de la Paris, iar apoi a făcut tururi în Europa, prin Elveţia şi Italia, şi călătorii în Egipt sau chiar în Statele Unite.

Din 1865, localitatea elveţiană St. Moritz a deschis hotelurile şi iarna, pentru schi, de la sfârşitul secolului XIX au început şi croazierele pe Mediterana, iar cei bogaţi au plecat tot mai mult în călătorii de plăcere, inclusiv în coloniile marilor imperii europene.

Apariţia automobilului a revoluţionat turismul, dar şi călătoria cu scop de afaceri, nu doar în Europa, dar şi în zone îndepărtate din Asia şi Pacific şi s-a ajuns până în Tibet, Alaska sau Patagonia.

După Primul Război Mondial, în Statele Unite emigrarea masivă de a dat startul călătoriilor către descoperirea de terenuri şi aur, iar descoperirile arheologice din nordul Africii, Greciei, Italiei sau din baziniul Mediteranei au atras şi turişti în aceste locuri.

De-abia o dată cu dezvoltarea tehnologiilor care au permis transportarea unui tot mai mare număr de pasageri a aparut şi s-a diversificat turismul de masă.

Astăzi se face turism cultural, educaţional, sportiv, culinar, nautic, religios, medical, balnear, sexual, agroturism, ecoturism, turism extrem în locuri periculoase sau pentru a observa animalele în sălbăticie.

(w300) onlineInternetul a impulsionat industria turismului şi rând pe rând companiile turistice, aeroporturile sau târgurile de turism şi-au lansat propriile servicii de internet pentru a facilita rezervările.

S-au oferit comisoane sau taxe negociabile pentru vânzările pe internet, s-au lansat softuri dedicate sortării oferelor de rezervare în timp real, cazare sau călătorie şi site-uri interactive pentru cumpărare şi vânzarea produselor turistice pe internet  şi au apartut e-broşurile.

Startul turismului spaţial a fost dat de excentricul Richard Branson, care a înfiinţat primul serviciu de turism spaţial din lume - compania Virgin Galactic, iar în 28 aprilie 2001 americanul Dennis Tito devenea primul turist care a petrecut, contra sumei de 20 de milioane de dolari, o săptămână la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale.

(w380) O industri

În 2011 Virgin Galactic a inaugurat Spaceport America, primul aeroport spaţial din lume şi se va lansa şi prima navetă turistică. Pe lângă călătoriile mai lungi în spaţiu se vor face şi zboruri comerciale la o altitudine de 100 de kilometri în care turiştii vor experimenta câteva minute de imponderabilitate şi vor contempla Pământul din spaţiu, iar cercetătorii vor putea face experimente.

Deja au fost încasate avansuri de mai multe zeci de milioane de dolari de la doritori să ajungă în spaţiu şi se estimează că până în 2022 turismul spaţial va deveni o industrie de 1 miliard de dolari.

 

Articole pe aceeaşi temă
 
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ŞTIAŢI CĂ ...
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 25°C 26°C
IASI 24°C 27°C
CLUJ 22°C 26°C
CONSTANTA 20°C 21°C
CRAIOVA 24°C 25°C
BRASOV 21°C 25°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 21 Mai 2018, 06:17
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 18-05-2018
Deschidere: 8511.49
Maxim: 8561.65
Mimim: 8376.32
Variatie: -1.2%
TLV
2.44
1.83%
BRD
13.32
1.19%
SNG
35.50
1.39%
FP
0.97
0%
SNP
0.34
1.29%
TGN
377.00
2.46%
SNN
8.18
1.92%
SFG
29.10
2.36%
EL
10.40
0.97%
SIF5
2.02
0.48%
ARHIVĂ ȘTIRI