Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
ANALIZA TELEJURNALULUI

A scăzut preţul barilului. Cât ar trebui să fie un litru de benzină la pompă?

Prăbuşirea preţului ţiţeiului pare de neoprit! Pe bursele americane, barilul a coborât sub 45 de dolari şi pare că se apropie de un nou prag minim. În ţară, la pompă, reducerile sunt cu ţârâita. De la miezul nopţii, un litru de benzină coboară la 4 lei şi 76 de bani în benzinăriile din Moldova, acolo unde sunt cei mai ieftini carburanţi. În Capitală, puţine staţii renunţă la pragul de 5 lei. Cât ar trebui să fie de fapt un litru de benzină, calculează pentru Telejurnal profesorul de economie Cristian Păun.

14 Ianuarie 2015, 20:41 (actualizat 14 Ianuarie 2015, 20:44) |
Profesorul Cristian Păun, invitatul Telejurnalului
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

De vină pentru prăbuşirea preţului ţiţeiului este dolarul, spun petroliştii, ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimii 2 ani şi jumătate.

VIDEO
Petroliștii anunță ieftiniri ale carburanților
De aici şi un efect diluat în piaţă: fără reduceri mari la pompă şi fără o concurenţă acerbă, transportatorii români nu se grăbesc să-şi ieftinescă serviciile

La pompă, ultimele reduceri au fost săptămâna trecută - cu 6 bani pentru litrul de benzină şi cu 7 bani pentru motorină. Insuficient, cred transportatorii, dar şi economiştii, care arată că preţurile ar fi trebuit să urmeze mult mai îndeaproape trendul din piaţa internaţională.

Calculele arată că, dacă barilul ajunge undeva la 40 de dolari, atunci ieftinirile la pompă ar trebui să fie consistente: un litru de benzină ar trebui să ajungă la 4 lei şi 50 de bani în staţiile din Moldova.

Ar trebui să facem totodată calcule vizavi de cât reprezintă preţul materiei prime în preţul de la pompă, explică profesorul de economie Cristian Păun.

În produsul finit se regăsesc şi forţa de muncă şi alte costuri legate de transport, comercializare, la care se adaugă taxele.

Vreo 50% sunt taxe în preţul final - TVA, acciză, TVA-ul se aplică la  acciză, şi acea supra-acciză la care se aplică din nou TVA. Petroliştii nu au cum să reducă partea aceasta de preţ.

Din restul de 50%, probabil 20% e materia primă. Dacă materia primă s-a ieftinit acum cu 50%, scăderea de undeva la 20% preţ la pompă cred că se înscrie în calcule, arată Cristian Păun.

De la preţul carburanţilor la preţul alimentelor

Preţurile la produsele agricole din România deocamdată includ costuri de anul trecut. Folosirea mijloacelor moderne de transport face ca acest element de cost să nu aibă o pondere important în preţul finit.

Mă îndoiesc că vom vedea reduceri spectaculoase la raft, spune Cristian Păun.

Preţul petrolului mai are o caracteristică: atunci când creşte preţul, nu renunţăm la consumul de benzină atât de uşor. Iar cel care vinde produsul pe piaţă ştie asta.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 17°C 17°C
IASI 12°C 13°C
CLUJ 14°C 14°C
CONSTANTA 11°C 10°C
CRAIOVA 19°C 18°C
BRASOV 13°C 13°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Martie 2019, 13:28
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-03-2019
Deschidere: 8047.89
Maxim: 8079.17
Mimim: 8014.83
Variatie: -0.2%
TLV
2.13
0.7%
FP
0.90
1%
SNG
31.80
2.08%
SFG
18.05
5.26%
TBM
0.29
4.09%
BRD
12.90
0%
SNN
9.75
0%
EL
10.34
0.78%
DIGI
24.55
0.41%
SNP
0.37
0.41%
ARHIVĂ ȘTIRI