A început inversarea globalizării? NY Times: Era abundenței s-ar putea sfârși

Foto: Unsplash
Foto: Unsplash
6 mai 2022, 14:40

Pe măsură ce pandemia și războiul din Ucraina continuă să afecteze relațiile comerciale și de afaceri, perioada de relativ belșug de care ne-am bucurat până acum pare să sufere o inversare parțială.

Companiile regândesc rutele de aprovizionare pentru a-și reface stocurile, chiar dacă asta înseamnă o eficiență mai mică și costuri mai mari. Dacă va dura, o astfel de depărtare de dinamica globalizării ajustate ar putea avea implicații semnificative pentru inflație și economia mondială.

Economiștii dezbat dacă recentele tulburări ale lanțului de aprovizionare și conflictele geopolitice vor avea ca rezultat o inversare sau o reconfigurare a producției globale, în care fabricile trimise peste granițe se vor întoarce în Statele Unite și în alte țări care prezintă un risc politic mai mic.

Dacă asta se va întâmpla, scăderea de zeci de ani a prețurilor multor bunuri s-ar putea să se încheie sau chiar să o apuce în direcție inversă, stimulând inflația generală. Începând cu 1995, bunurile de folosință îndelungată, cum ar fi mașinile și echipamentele, au redus inflația, iar prețurile pentru bunurile efemere, cum ar fi îmbrăcămintea și jucăriile, au crescut adesea doar lent.

Aceste tendințe au început să se schimbe la sfârșitul anului 2020, după debutul pandemiei, pe măsură ce costurile de transport au crescut și lipsurile s-au ciocnit cu cererea puternică de majorare a prețurilor mașinilor, mobilierului și echipamentelor. În timp ce puțini economiști se așteaptă ca majorările vertiginoase ale prețurilor de anul trecut să continue, întrebarea este dacă tendința către bunuri mai scumpe va dura.

Răspunsul ar putea depinde de ceea se va întâmpla cu globalizarea.

„Ar fi cu siguranță o lume diferită – una cu inflație poate mai mare, poate cu o productivitate mai scăzută, dar lanțuri de aprovizionare mai rezistente și mai robuste”, a spus Jerome H. Powell, președintele Fed, la un eveniment luna trecută, când a fost întrebat despre o posibilă renunțare la globalizare.

Totuși, a subliniat Powell, nu este clar cât de drastic se vor schimba condițiile. „Nu este limpede că asistăm la o inversare a globalizării”, a explicat el. „Este clar că a încetinit”.

Prețurile au crescut

Perioada de integrare globală care a prevalat înainte de pandemie a făcut ca multe dintre lucrurile cumpărate de americani să fie mai ieftine. Calculatoarele și alte tehnologii au mărit eficiența fabricilor și au scos pe linia de producție adidași, mese de bucătărie și electronice într-un ritm de neegalat în istorie. Companiile și-au redus costurile de producție prin mutarea fabricilor în străinate, unde salariile erau mai mici. Trecerea la containerelor din oțel și la navele de marfă din ce în ce mai mari a permis ca produsele să fie transportate din Bangladesh și China către Seattle și Tupelo, și pretutindeni, la prețuri uimitor de mici.

Dar acele schimbări au avut consecințe și pentru muncitorii din fabricile ameriane, care au văzut multe locuri de muncă dispărând. Reacțiile politice la adresa globalizării l-au ajutat pe fostul președinte Donald Trump în preluarea mandatului, deoarece a promis că va aduce fabricile înapoi în Statele Unite. Războaiele sale comerciale și creșterea tarifelor au încurajat unele companii să mute operațiunile din China, de obicei în alte țări low-cost, cum ar fi Vietnam și Mexic.

Pandemia a expus, de asemenea, efectul de bulgăre de zăpadă al lanțurilor de aprovizionare: închiderile fabricilor și întârzierile de transport au făcut dificilă asigurarea unor bunuri și piese, inclusiv semiconductori, care sunt esențiale pentru electronice, aparate și mașini. Costurile de transport au crescut cu un factor de 10 în doar doi ani, ștergând economiile de costuri ale fabricării unor produse în străinătate.

Începând cu sfârșitul anului 2020, prețurile pentru mașinile de spălat, canapele și alte produse mari au crescut brusc, deoarece limitările de producție s-au ciocnit cu cererea ridicată.

Între timp, inflația a accelerat. Invadarea Ucrainei de către Rusia a afectat și mai mult lanțurile de aprovizionare, crescând prețurile gazelor și ale altor mărfuri în ultimele luni și contribuind la creșterea indicelui inflației urmărit de Fed cu 6,6% până în martie.

Acesta este cel mai rapid ritm al inflației din 1982, iar creșterea prețurilor atinge acum cel mai înalt nivel din ultimele decenii în multe economii avansate, inclusiv în Zona Euro și Marea Britanie.

Mulți economiști se așteaptă ca majorările prețurilor la bunurile de folosință îndelungată să se „răcească” substanțial în lunile următoare, ceea ce ar trebui să contribuie la calmarea creșterii globale a prețurilor. Datele din martie au sugerat că prețurile au început să se liniștească. Creșterea ratelor dobânzilor Fed ar putea ajuta la temperarea cumpărăturilor, deoarece împrumuturile pentru achizițiile de mașini devin mai scumpe.

Există întrebarea dacă, în lumina a ceea ce companiile și țările au învățat, produsele majore vor reveni la scăderile constante ale prețurilor care erau norma înainte de coronavirus.

Nu este clar încă în ce măsură fabricile se apropie de casă. Un „indice de reshoring” publicat de Kearney, o firmă de consultanță în management, a fost negativ în 2020 și 2021, indicând faptul că Statele Unite importau mai multe produse manufacturate din țări cu costuri reduse.

Însă mai multe firme au raportat că și-au mutat lanțurile de aprovizionare din China în alte țări, iar directorii americani au fost mai deschiși în ceea ce privește aducerea mai multor producții în Statele Unite.

Duke Realty, care închiriază depozite și facilități industriale în Statele Unite, se așteaptă ca schimbarea să fie o sursă de cerere în anii următori, deși reelaborarea poate dura ceva timp. Clienții „își protejează acum lanțurile de aprovizionare pentru viitor”, a declarat Steve Schnur, directorul de operațiuni al companiei, la un apel pentru venituri săptămâna trecută.

Într-un interviu la Conferința Globală a Institutului Milken de luni, Katherine Tai, reprezentantul comercial al SUA, a declarat că consumatorii americani s-au bucurat mult timp de „luxul” prețurilor scăzute la bunurile importate, dar că acest lucru a fost „construit pe ceva foarte fragil.”

„Cred că, în ceea ce privește globalizarea 2.0, trebuie să purtăm acele conversații grele”, a spus Tai. „Un viitor mai rezistent, mai puternic și mai durabil este unul care va arăta diferit și se va simți diferit.”

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă