Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO ORA DE BUSINESS

A fost deschisă prima autostradă istorică, Bucureşti - Constanţa. Care e povestea ei

Nu mai e mult până când va fi deschisă prima autostradă istorică. Este vorba de Autostrada Soarelui care ar putea foarte bine să intre în cărţile de istorie. De un sfert de secol, autorităţile se chinuie să o termine, iar inaugurarea va avea loc joi. În total, autostrada are 202 kilometri şi leagă Bucureştiul de Constanţa.

28 Noiembrie 2012, 20:20 (actualizat 29 Noiembrie 2012, 20:34) | Ora de Business |
Autostrada spre mare, inaugurata joi
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Autostrada Soarelui, gata dupa 25 de ani
Autostrada Soarelui are o istorie impresionantă, o istorie care ar putea fi expusă chiar în cărţile de specialitate. Şi ar fi multe de scris, căci lucrările la doua autostradă a României au durat de şase ori mai mult decât a durat, de exemplu, al doilea Război Mondial, transmite Ora de business.

Construcţia autostrăzii A2 a început în era comunistă. Ca orice idee importantă de infrastructură, şi cea a autostrăzii Bucureşti Constanţa i-a aparţinut tot lui Nicolae Ceauşescu.

Primul tronson dintre Feteşti şi Cernavodă a fost inaugurat în 1987 şi avea 18 kilometri. A fost o lucrare complexă pentru vremea aceea, pentru că lucrările au inclus construcţia de poduri, viaducte de autostradă şi au inclus reamenajarea braţului Borcea şi infrastructura feroviară de peste Dunăre.

După căderea comunismului, construcţia autostrăzii a continuat. Dar la alte preţuri şi în alt ritm.

VIDEO
Autostrada spre mare, inaugurata joi
În 1990 a fost semnat contractul de execuţie pentru tronsonul Bucureşti-Fundulea. Valoarea lucrărilor pe vremea aceea a fost de 35,6 milioane de dolari. Dacă vă sună puţin, imaginaţi-vă că suma reprezenta cam 0,1% din PIB-ul României. În banii de astăzi, suma ar fi fost de patru ori mai mare şi asta pentru numai 26 de kilometri de drum.

Câştigătorul contractului, o companie cu capital străin, dar cu un nume cunoscut şi astăzi - Romstrade. Lucrările ar fi trebuit finalizate în doi ani. Însă în 1993 lucrările s-au oprit din lipsă de fonduri. Erau ani grei în care preţurile se triplau, iar statul prefera să pensioneze oamenii mai devreme ca să nu îi facă şomeri. Şi investiţiile în autostradă ar fi creat locuri de muncă dar pensionarea timpurie a fost soluţia de geniu a politicienilor vremii.

Cinci ani mai târziu, pe vremea preşedintelui Emil Constantinescu, lucrările au fost din nou reluate. Teoretic. Practic, România a intrat în 1997 în cea mai cruntă criză economică din istoria sa modernă, iar pe şantierul Autostrăzii Soarelui au început să crească bălării.

Lucrările s-au reluat în 1998, dar abia în 2004 au fost deschise traficului primele tronsoane - Bucureşti - Fundulea şi Fundulea-Drajna Nouă. În total, 106 kilometri.

În vara lui 2006, autostrada s-a extins şi a constinuat şi pe tronsonul Drajna-Feteşti, însă se putea circula pe numai două dintre cele patru benzi, pentru ca celălalt sens a fost terminat anul următor.

Timp de cinci ani de la inaugurarea primului tronson, Autostrada Soarelui a fost o adevărată capcană a prostului. Asta pentru că prima benzinărie de pe autostradă s-a deschis abia în 2009.

Între timp, cei 18 kilometri făcuţi pe vremea lui Ceauşescu între Feteşti şi Cernavodă s-au deteriorat şi au necesitat demolarea şi refacerea de la fundaţie.

Ultimul tronson, de 52 de kilometri, până la Constanţa a avut parte de propriile peripeţii. O parte din lucrări au fost contractate de compania franceză Colas, dar contractul a fost reziliat în primăvara anului trecut, din cauza pretenţiilor financiare ridicate de constructor.

În toamna lui 2011, contractul a fost licitat din nou şi atribuit consorţiului Astaldi-Max Boegl, firme care au continuat lucrările pe tronsonul Cernavodă-Medgidia şi au reuşit, în sfârşit, să finalizeze autostrada înainte de termenul de finalizare, pentru prima dată de la demararea lucrărilor. În mod normal autostrada ar fi trebuit inaugurată în ianuarie 2013.

Doar pentru sectorul de drum dintre Constanţa şi Cernavodă autorităţile au plătit 350 de milioane de euro, însă costurile totale sunt probabil la fel de istorice ca cei 25 de ani de construcţie. În total, autostrada are 202 kilometri şi un număr necunoscut de milioane de dolari înghiţiţi.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 10°C 10°C
IASI 7°C 8°C
CLUJ 6°C 4°C
CONSTANTA 9°C 10°C
CRAIOVA 10°C 9°C
BRASOV 7°C 6°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 28 Ianuarie 2020, 05:31
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 27-01-2020
Deschidere: 10219.75
Maxim: 10221.68
Mimim: 10101.4
Variatie: -1.12%
FP
1.30
0%
TLV
2.62
0.57%
BRD
16.02
2.2%
SNG
37.00
0.67%
SNP
0.44
3.12%
SIF3
0.45
0.89%
SIF5
2.73
0.36%
SNN
15.00
0%
SIF4
0.93
0.85%
SIF2
1.77
1.96%
ARHIVĂ ȘTIRI