Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
»
VIDEO ORA DE BUSINESS

45 de ani de când prima maşină Dacia ieşea pe porţile uzinei de la Colibaşi, azi Mioveni

Pe 20 august 1968, Nicolae Ceauşescu ieşea de pe poarta fabricii auto de la Colibaşi la volanul primei Dacia 1100. A fost începutul unei epoci glorioase în care Dacia a devenit un simbol al industriei româneşti. Au urmat însă anii '90, cu frământările şi schimbările lor. Comuna Colibaşi a devenit oraşul Mioveni, iar francezii de la Renault au cumpărat Dacia pe care au transformat-o într-o marcă internaţională, prin ambiţia lor de a produce maşini ieftine, dar suficient de bune.

20 August 2013, 19:56 (actualizat 20 August 2013, 19:56) | Ora de Business |
Ora de business: Dacia implineste 45 de ani
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Ora de business: Dacia implineste 45 de ani
Prima Dacie 1100 deja fusese adjudecată de Nicolae Ceauşescu, preşedintele României. Era în urmă cu exact 45 de ani, la inagurarea Uzinei de lângă Piteşti. Încă de pe atunci, actualii patroni ai uzinei, cei de la Renault, erau direct implicaţi, iar toate Daciile concepute de la finele anilor '60 până la finele anilor '70 erau bazate pe modele ale Renault, francizate uzinei româneşti.

Lansată pe 20 august 1968, Dacia 1100 a fost un bun început, însă primul model legendar avea să vadă lumina zilei peste doar un an. E vorba de Dacia 1300, care a intrat în producţie de teste în 1969 şi în producţie de serie în 1970.

O maşină costa la acea vreme cât un apartament cu două camere - 70 de mii de lei. Chiar şi aşa, încă de la bun început, cererea a fost mult peste capacitatea micî de producţie a uzinei Dacia. Iniţial asamblate doar cu componente franţuzeşti, Daciile au ajuns sa fie realizate exclusiv din piese româneşti pâna la finele anilor 70.

În 1979, acordul dintre Renault şi statul român a expirat, iar Dacia a continuat să producă modelele modificate sub numele 1310, 1410 sau chiar Dacia Sport, un coupe cam inestetic.

În anii '90 Dacia, a încercat să intre într-o nouă epocă. A lansat Dacia Nova în 1995, o maşină realizată cu costuri destul de mari, dar care avea o stabilitate ridicată.

În 1999, francezii de la Renault s-au întors la Dacia. Au cumparat uzina de la Mioveni la un preţ foarte mic, în condiţii avantajoase. Primul model lansat imediat dupa privatizare a fost Super Nova, care, spre deosebire de Nova, avea motor franţuzesc şi numeroase componente aduse din import fără taxe.

Aceasta a fost marea concesie cu care statul român a convins Renault să cumpere uzinele Dacia. Între 2003 şi 2005, Dacia a produs modelul Solenza, apreciat pentru fiabilitatea sa la un preţ încă scăzut.

Saltul calitativ s-a făcut abia din 2005, odată cu lansarea Loganului, o maşină care a luat naştere din ambiţia câtorva oameni de la vârful Renault.

Aceştia îşi doreau să producă o maşină de doar 5.000 de euro, la standarde occidentale. Preţul era relativ mare pentru românii care cumpăraseră Daciile 1300 cu doar 2000 de dolari pâna la privatizarea uzinei.

Şi totuşi, Loganul a devenit cel puţin la fel de popular, asta în condiţiile în care nu a costat nicidată 5000 de euro. Nu a devenit niciodată suficient de populară în Occident, dar a deschis calea la export pentru modelele MCV, Sandero şi Duster.

Astăzi, uzina Dacia de la Mioveni produce 350 de mii de autoturisme într-un an, de 20 de ori mai multe decât a făcut în 1968, anul de debut.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 21°C 21°C
IASI 22°C 20°C
CLUJ 14°C 16°C
CONSTANTA 21°C 22°C
CRAIOVA 21°C 20°C
BRASOV 15°C 17°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Septembrie 2017, 10:52
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-09-2017
Deschidere: 7886.13
Maxim: 7913.16
Mimim: 7843.88
Variatie: -0.48%
TLV
2.21
0.68%
EL
12.90
0.62%
SNG
31.00
0.32%
TGN
392.00
0.25%
SNP
0.28
0%
BRD
12.46
0.32%
FP
0.85
1.41%
SIF2
1.23
0%
M
36.20
0.27%
SIF1
2.48
0%
ARHIVĂ ȘTIRI