24 ianuarie, Ziua Internațională a Educației. Povestea Daniei, o fetiţă cu sindrom Down, născută în Siria şi refugiată cu familia în Liban

Așa cum a fost detaliat în raportul global al UNESCO „Viitorul Educației” depinde de regândirea relațiilor dintre noi, de relaţia cu natura, precum și cu tehnologia care pătrunde în viața noastră, aducând oportunități inovatoare, ridicând în același timp problema echităţii, a incluziunii și a participării democratice. Ziua Internațională a Educației este anul acesta o platformă de prezentare a transformărilor care trebuie să ducă la dreptul fundamental al fiecărui copil la educație.

20 Ianuarie 2022, 14:50 (actualizat 24 Ianuarie 2022, 08:06) | Magda Manea |
Tineri / FOTO: un.org
Tineri
Dania
Elevi

Ziua Internațională a Educației este anul acesta o platformă de prezentare a celor mai importante transformări care trebuie să ducă la dreptul fundamental al fiecăruia la educație și pentru a construi un viitor mai durabil, incluziv și pașnic. Va genera dezbateri cu privire la modul de consolidare a educației ca demers public și bun comun, cum să conducem transformarea digitală, să sprijinim profesorii, să protejăm planeta și să deblocăm potențialul fiecărei persoane de a contribui la bunăstarea colectivă.

 

Povestea Daniei sau cât de importantă este educația incluzivă pentru copiii cu dizabilități şi nu numai

Dania Al Fares, în vârstă de 10 ani, este favorita tuturor la cursurile de la centrul Bourj Hammoud al Mouvement Social din Liban. La fel de zgomotoasă și de energică ca și prietenii din jurul ei, Dania are o poveste semnificativ diferită de cele ale colegilor ei de clasă. Din Siria, refugiată cu familia ei în Liban, Dania s-a născut cu sindromul Down.

Tatăl Daniei, Khaled, și-a adus familia în Liban după ce casa și afacerea lui au fost distruse într-o singură noapte. În scurta ei viaţă, Dania a învăţat acasă cu tatăl ei. „Totuși”, spune el, „am știut întotdeauna că va fi dezavantajată pentru totdeauna dacă nu o vom înscrie într-un program de educație adecvat”.

Locul Daniei la centru a fost asigurat datorită angajamentului UNICEF în Liban de a se asigura că cel puțin două procente dintre copiii sprijiniți în programele educaționale sunt copii cu dizabilități. Cu finanțare de la Guvernul Canadei, UNICEF este capabil să ofere ONG-urilor consolidarea capacităților, resurse umane și servicii suplimentare pentru copii.

În șase luni, Khaled a văzut progresele făcute de Dania „A învățat să numere, să-și recunoască și să-și scrie propriul nume”, zâmbește el mândru. „Cel mai important, s-a îmbunătățit încrederea ei în celorlalți. Am adus-o pentru prima dată aici în urmă cu un an, dar în doar trei zile a trebuit să o retragem – nu putea face faţă nici măcar agitației normale din timpul orei”.

Este o fată foarte diferită pe care o vedem în clasă astăzi. Are prieteni, fiecare dintre ei dornici să vorbească despre Dania și să-și împărtășească afecțiunea. „Știm că uneori are nevoie de ajutorul nostru”, explică colegul de clasă Shahad, „toți o ajutăm pe rând pentru că ne face plăcere. Ne face să ne simțim bine cu noi înșine atunci când o putem face”.

Daniei i se pare dificilă comunicarea verbală, dar acest lucru nu a împiedicat să-și facă prieteni și să învețe prin joc.

Un alt coleg de clasă adaugă că: „Ea se alătură tuturor jocurilor noastre. Îi place să se joace la fel ca noi și este întotdeauna distractiv. Ea nu este chiar atât de diferită de noi în multe privințe”.

Khaled recunoaşte rolul jucat de colegii fetei în adaptarea ei la centru „La început, nu erau siguri de Dania, de cum să reacționeze în prezenţa ei. Imediat însă, au început să o includă în tot ceea ce fac”.

Poate cea mai mare influență asupra Daniei o are profesoara ei, Heba. Ele petrec mult timp împreună, Dania urmând-o şi la alte cursuri la care prezenţa nu este obligatorie. Dar pe nimeni nu deranjează... Dania este primită bine oriunde merge.

 

(w500) Dania

„La început”, își amintește Heba, „Dania era introvertită, foarte timidă. Ea nu vorbea cu nimeni și abia privea pe cineva. În acele săptămâni de început am luat lucrurile foarte încet”.

„Este importantă includerea tuturor elevilor mei, dar este vitală în special pentru copiii precum Dania. A fi la școală și implicat în toate este important pentru ea, dar este benefic și pentru ceilalți elevi ai mei. Au învățat să o vadă pe Dania ca pe o altă colegă de clasă. Cineva de care să ai grijă. De-a lungul timpului au ajuns să o prețuiască pe Dania pentru ceea ce aduce ea în viața clasei, nu să o judece pentru ceea ce nu poate face”.

Unul dintre jocurile preferate ale Daniei este „de-a medicul”. „Vorbește despre a fi medic într-o zi”, notează tatăl ei în timp ce dă din cap. „Sunt sigur că va ajuta oamenii pe parcursul vieții ei și, datorită experiențelor ei în educație, învață să se simtă confortabil în preajma oamenilor. Când nu sunt lângă ea, mă rog ca ea să aibă încredere să continue și mă rog ca societatea să fie suficient de deschisă pentru a o accepta pe ea și pe alții ca ea. Astăzi, prin inițiativa UNICEF care a ajutat-o să o aducă pe Dania la Mouvement Social, am încredere că ne îndreptăm în direcția bună”.

Educația non-formală este o cale către școala formală. Copiii precum Dania pot fi incluși în sălile de clasă obișnuite dacă profesorii și personalul școlii sunt instruiți și au sprijin suplimentar. Educația incluzivă aduce beneficii nu numai copiilor cu dizabilități, ci și altor copii prin metode precum instruirea diferențiată. Educația incluzivă ajută copiii să devină mai primitori și să respecte diversitatea în general. Ajută la reducerea violenței și a discriminării.

Schimbarea cursului, Transformarea educației, tema Zilei Internaţionale a Educaţiei în 2022

Conform unui nou raport al Băncii Mondiale, UNESCO și UNICEF, această generație de elevi riscă să piardă 17 trilioane de dolari din câștigurile pe viață, sau aproximativ 14% din PIB-ul global actual, ca urmare a închiderii școlilor din cauza pandemiei de COVID-19. În plus, raportul The State of the Global Education Crisis: A Path to Recovery arată că, în țările cu venituri mici și medii, ponderea copiilor care trăiesc fără educaţie – 53% înainte de pandemie – ar putea atinge 70%, având în vedere închiderea îndelungată a școlilor și trecerea la cursurile online.

Educația este un drept al omului

Dreptul la educație este prevăzut în articolul 26 din Declarația Universală a Drepturilor Omului. Declarația solicită învățământul elementar gratuit și obligatoriu. Convenția cu privire la drepturile copilului, adoptată în 1989, merge mai departe, stipulând că țările vor face învățământul superior accesibil tuturor.

Educația este cheia dezvoltării durabile

Când a adoptat Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă în septembrie 2015, comunitatea internațională a recunoscut că educația este esențială pentru succesul tuturor celor 17 obiective. Obiectivul de dezvoltare durabilă 4, în special, urmărește „asigurarea unei educații incluzive și echitabile de calitate și promovarea oportunităților de învățare pe tot parcursul vieții pentru toți” până în 2030.

Provocări pentru realizarea educației universale

Educația oferă copiilor şansa de a ieşi din sărăcie și o cale către un viitor promițător. Dar aproximativ 258 de milioane de copii și adolescenți din întreaga lume nu au posibilitatea de a intra sau de a finaliza școala; 617 milioane de copii și adolescenți nu știu să citească și nu cunosc matematica de bază; mai puțin de 40% dintre fetele din Africa sub-sahariană termină școala secundară și aproximativ patru milioane de copii și tineri refugiați nu merg la şcoală. Dreptul lor la educație este încălcat și este inacceptabil.

Fără o educație de calitate incluzivă și echitabilă și oportunități pe tot parcursul vieții pentru toți, țările nu vor reuși să atingă egalitatea de gen și să rupă ciclul sărăciei care lasă în urmă milioane de copii, tineri și adulți.

(w500) Elevi

Mesajul Secretarului General al ONU Antonio Guterres:

Pandemia de COVID-19 a provocat haos în educația din întreaga lume. Aproximativ 1,6 miliarde de elevi și studenți au fost afectaţi de pandemie, și nu s-a terminat încă. Astăzi, închiderea școlilor continuă să perturbe viețile a peste 31 de milioane de elevi, exacerbând o criză globală a procesului educaţional. Dacă nu luăm măsuri, ponderea copiilor care părăsesc școala în țările în curs de dezvoltare și care nu știu să citească ar putea crește de la 53 la 70 la sută. Dar frământările din educație depășesc problemele legate de acces și inegalitate. Lumea noastră se schimbă într-un ritm amețitor, cu inovații tehnologice, schimbări fără precedent pe piaţa muncii, declanșarea urgenței climatice și o pierdere pe scară largă a încrederii între oameni și instituții. Sistemele de învățământ convenționale se luptă să furnizeze cunoștințele, abilitățile și valorile de care avem nevoie pentru a crea un viitor mai ecologic, mai bun și mai sigur pentru toți. Educația este un bun public preeminent și un factor esențial pentru întreaga Agendă 2030 pentru Dezvoltare Durabilă. Comunitatea internațională nu își poate permite să fie agnostică în ceea ce privește furnizarea, calitatea și relevanța sa. De aceea, convoc un Summit pentru Transformarea Educației în cursul acestui an. A sosit momentul să reaprindem angajamentul nostru colectiv față de educație. Aceasta înseamnă să investești în planuri cuprinzătoare pentru a-i ajuta pe elevi să-și revină după pierderile de învățare. Înseamnă să punem educația în centrul eforturilor mai ample de redresare, care vizează transformarea economiilor și societăților și accelerarea progresului în ceea ce privește dezvoltarea durabilă. Înseamnă solidaritate financiară cu țările în curs de dezvoltare. Și înseamnă lansarea unui proces de reflecție și analiză pentru a identifica modul în care sistemele naționale de învățământ pot evolua și se pot transforma de acum până în 2030. Cu ocazia acestui summit, va fi pentru prima dată când liderii mondiali, tinerii și toți actorii din domeniul educației se vor reuni pentru a lua în considerare aceste întrebări fundamentale. În această Zi Internațională a Educației și în timp ce ne pregătim pentru summit-ul de la sfârșitul acestui an, fac un apel ca toţi să se unească în jurul educației ca bun public și să facă din aceasta o prioritate politică pentru redresare și nu numai.

Ziua Internaţională a Educaţiei

La 3 decembrie 2018, Adunarea Generală a Națiunilor Unite a adoptat o rezoluție prin care a proclamat 24 ianuarie Ziua Internațională a Educației, pentru a celebra rolul educației pentru pace și dezvoltare.

Adoptarea Rezoluției 73/25 „Ziua Internațională a Educației”, în colaborare cu Nigeria și alte 58 de state membre, a demonstrat voința politică neclintită de a sprijini acțiunile transformatoare pentru o educație incluzivă, echitabilă și de calitate pentru toți.

Procedând astfel, comunitatea internațională a reiterat că educația joacă un rol cheie în construirea unor societăți durabile și rezistente și contribuie la atingerea tuturor celorlalte Obiective de Dezvoltare Durabilă.

În vederea intensificării cooperării internaționale în sprijinirea eforturilor pentru realizarea Obiectivului 4 de dezvoltare durabilă, rezoluția a făcut apel la toate părțile interesate, inclusiv la statele membre, la organizațiile ONU și la societatea civilă, la organizațiile neguvernamentale, la instituțiile academice, la indivizi și la toate părțile interesate pentru a sărbători Ziua Internațională a Educației.

UNESCO, ca agenție specializată a Națiunilor Unite pentru educație, facilitează celebrarea anuală a Zilei în strânsă colaborare cu principalii actori din educație.

 

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 32°C 28°C
IASI 32°C 24°C
CLUJ 27°C 22°C
CONSTANTA 26°C 23°C
CRAIOVA 32°C 29°C
BRASOV 29°C 21°C
Vezi toate informatiile meteo
TVR +
Canalul TVR YouTube
TVR65
ARHIVĂ ȘTIRI