Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
VIDEO INTEGRAL - EDIŢIE SPECIALĂ

10 ani la Palatul Cotroceni - Conferinţa de presă a preşedintelui Traian Băsescu

Cu exact 18 ore înainte ca preşedintele ales, Klaus Iohannis, să depună jurământul în Parlament, preşedintele Traian Băsescu a susţinut o conferinţă de presă maraton. A trecut în revistă temele majore ale mandatelor sale şi a răspuns întrebărilor jurnaliştilor. Ultima conferinţă de presă de la Palatul Cotroceni a preşedintelui Traian Băsescu a fost transmisă în direct pe TVR1 şi urmărită în format LIVE TEXT de StirileTVR.ro. Urmăriţi mai jos principalele puncte.

20 Decembrie 2014, 12:27 (actualizat 20 Decembrie 2014, 21:19) |
Discursul lui Traian Băsescu, la final de mandat
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:
 |  GALERIE FOTO

Principalele puncte din declaraţia preşedintelui Traian Băsescu

  • şi eu aşteptam momentul acesta
  • să stabilim de la bun început cum se desfăşoară conferinţa - să înţelegem că nu e o conferinţă de bilanţ
  • e o conferinţă de final de mandat, ceea ce nu înseamnă că o să iau să spun că am făcut 88 de vizite
  • e extrem de important ca o astfel de poziţie a preşedintelui care a fost timp de 10 ani să existe
  • nu voi prezenta toate realităţile - mă voi fixa pe 3 segmente extrem de importante pentru viitorul românilor
  • le mulţumesc pentru onoarea pe care mi-au făcut-o de a le fi preşedinte timp de 10 ani
  • este o onoare pe care nu o voi uita până la sfârşitul vieţii nici eu, nici soţia mea, nici familia mea
  • o onoare pentru care le voi fi dator, dator să continui într-un fel sau altul la atingerea obiectivelor pe care românii le au

Temele vitale: securitatea României, România şi UE, statul de drept

  • precizare: când am început mandatul, în decembrie 2004, principiul pe care am înţeles să funcţionez a fost acestea sunt instituţiile, acestea sunt legile, să le facem să funcţioneze mai bine
  • nu am plecat de la premisa că trebuie luate lucrurile de la capăt pentru că e foarte greu să faci un asemenea exerciţiu şi neproductiv
  • după mandatul lui Iliescu am pus o virgulă şi am continuat preluând ce am considerat că era bun şi îmbunătăţind ce am considerat că trebuie îmbunătăţit

Despre securitatea naţională

  • românii trăiesc într-un stat sigur; într-o lume în care atacurile teroriste sunt la ordinea zilei, în care Europa şi NATO sunt organizaţii formate din state care sunt ţinte pentru terorişti, care sunt ţinte pentru atacurile cibernetice, România e o ţară sigură datorită modului cum instituţiile ei funcţionează
  • dacă privim la ce se întâmplă în jurul nostru, în regiune, la agresivitatea vecinului nostru de la Răsărit, a domnului preşedinte Putin şi a armatei sale, vă asigur că România este de asemenea un stat sigur
  • pentru România nu există riscul unei invazii, unei destabilizări proiectată la Moscova; nu pentru că Putin nu e neapărat interesat de România, e interesat
  • în interiorul NATO avem un parteneriat strategic cu SUA, care îi dă României confortul că nu e supusă riscurilor la securitatea naţională
  • România e un furnizor de securitate pentru multe alte state NATO - prin participările militare în Balcani, Afganistan, Irak, Africa, ocazie cu care putem spune că militarii armatei române s-au instruit în teatrele de operaţii
  • avem o armată care s-a perfecţionat în condiţii de război
  • furnizăm securitate prin scutul de la Deveselu
  • este destinat să protejeze şi multe alte state ale NATO, inclusiv SUA
  • priviţi la ce se întâmplă în baza militară de la Kogălniceanu; sute de puşcaşi marini sunt dislocaţi acolo, gata oricând să se constituie într-o forţă de intervenţie rapidă
  • priviţi la exerciţiile din Marea Neagră
  • era greu să ne imaginăm în 2004 unde se va ajunge din acest punct de vedere şi unde se va ajunge privind suportul aliat
  • crearea a 2 comandamente NATO pe teritoriul României şi trebuie să devină operaţionale până în 2016
  • România e mai sigură ca niciodată
  • dincolo de forţa vizibilă a capacităţii de apărare - trebuie să o spun, serviciile româneşti de informaţii - SRI, SIE, Serviciul de Informaţii al Armatei sunt totalmente conectate la sistemele de informaţii ale aliaţilor, în mod deosebit la informaţiile de securitate privind cooperarea în interiorul NATO şi privind parteneriatul strategic cu SUA
  • parteneriatul de care vorbesc e cel agreat la nivel de şefi de stat între Barack Obama şi mine; vizează nu numai securitatea, cooperarea militară, ci şi dezvoltarea economică, educaţia, cercetarea, cultura
  • acela trebuie pus în practică până la ultima lui consecinţă
  • din punctul de vedere al armatei care încă trebuie dotată consistent şi în zona aviaţiei, a marinei, a trupelor terestre, din punctul de vedere al structurilor de securitate - intelligence, putem spune că România e un stat sigur
  • am convingerea că ultima legislaţie - punerea la îndemâna serviciilor de informaţii a accesului la internet şi un control al operatorilor pe cartele pre-pay e o măsură care poate preveni atacuri teroriste şi cibernetice
  • trebuie avut grijă mare la controlul serviciilor de informaţii, pentru ca nimănui niciodată să nu-i treacă prin cap să ajungă la abuzuri
  • dacă la început de mandat eram o ţară NATO, în momentul de faţă suntem o ţară NATO credibilă în interiorul alianţei
  • România trebuie să investească mai mult în modernizarea echipamentelor propriilor forţe armate
  • îl informez pe domnul Duşa că am vorbit cu Juncker, care i-a cerut comisarului Moscovici să aibă o discuţie luni cu autorităţile din România pentru găsirea unei soluţii privind mărirea deficitului la 0,3% pentru Armată
  • obligaţia e să continuăm - totul trebuie consolidat
  • în acest spirit, după ce România a retras cea mai mare parte a trupelor din Afganistan şi după ce aveam ca angajament să menţinem 200 de instructori  - în ultimul CSAT am decis să revenim cu 450 de militari pentru securitatea aeroportului din Kandahar, ca efect al cerinţelor aliaţilor
  • nu e o plăcere să trimiţi militari în Afganistan; dar când aliaţii instalează un sistem antirachetă pe banii lor, când asigură din propriile bugete antrenamentele flotei militare în partaneriat cu flote ultramoderne, e nedrept sau incorect să nu răspunzi când ţi se cere o misiune în Afganistan cu trupe care au potenţial să îndeplinească misiunea

România şi Uniunea Europeană. Situaţia economică

  • a doua poză care cred eu trebuie făcută românilor e legată de prezenţa noastră în UE
  • UE e singura opţiune viabilă pentru ca România să ajungă la prosperitate pentru cetăţenii săi cândva
  • ca şi NATO, nu avem alternativă la UE
  • aşa cum pentru securitate nu avem alternativă la NATO, pentru creşterea nivelului de trai nu avem alternativă la UE
  • Schengen şi absorbţia fondurilor - e o problemă care ţine în mod deosebit de guvern
  • suntem departe ca realitate de imaginea pe care ne-o facem noi singuri când vorbim despre noi şi UE
  • eu am primit  odată cu schimbarea mandatului d-nului preşedinte Iliescu o Românie care terminase negocierile de aderare, cu o lungă listă de probleme care condiţionau aderarea şi care trebuiau rezolvate în intervalul 2004-2007
  • a fost marele efort cu steguleţele - pe mediu, transporturi, justiţie, inclusiv agricultură, alimentaţie publică şamd.
  • am avut onoarea să semnez la Luxemburg, în aprilie 2005, tratatul de aderare
  • a fost un efort intern făcut de guverne, un efort diplomatic şi, la 1 ianuarie 2007, cu toate cele 25 de state membre ratificând tratatul, am devenit membri ai UE
  • criza economică - atunci, în interiorul UE era un curent puternic de separare a zonei Euro de zona non-Euro
  • în afară de lupta noastră, a statelor non-Euro, am avut şansa unei Germanii care nu a vrut o Europă cu 2 categorii de state; cu sprijinul Germaniei am obţinut dreptul de a fi parteneri la deciziile privind zona Euro
  • am adoptat celebrul 6 - Pack şi apoi pachetul de norme 2 - Pack
  • am devenit parteneri în zona Euro+; din când în când, România participă - o dată pe an - la reuniunile grupului din Eurozonă
  • tot opţional ne-a făcut să adoptăm tratatul fiscal, care stabileşte ca statele să îşi garanteze dezvoltarea şi prosperitatea din resursele pe care le produc
  • se interzic deficitele şi se stabileşte ca deficitul structural să fie de maxim 1%, limită la care România a ajuns; va trebui să trecem şi la excedentul generat de economie; în maximum 2 ani România nu va mai avea deficite ale bugetului de stat consolidat
  • state din UE au ajuns la grade de îndatorare de 80-90%, dar chiar şi 130%, cum a fost situaţia Greciei şi, dacă nu mă înşel, şi Portugalia - 100% datorie, cât produsul intern brut, ceea ce e enorm
  • face din ţară la un moment dat o ţară care asigură prosperitatea din împrumuturi, numai că trebuie date înapoi
  • opţiunea de ratificare a tratatului fiscal a fost bună; ne garantăm dezvoltarea durabilă cu resurse credibile şi cu îndatorări destinate investiţiilor, nu consumului
  • România a făcut progrese formidabile - rata inflaţiei e de 1,4%, rata dobânzilor pe termen lung e 4,8%; datorie publică 37,9% faţă de 60% cât avem dreptul
  • azi România îndeplineşte criteriile de convergenţă
  • îi voi preda preşedintelui Iohannis o ţară care îndeplineşte toate criteriile de convergenţă în vederea intrării în zona Euro
  • în 2004, inflaţia a fost 9,3%;
  • în 2014 e 1,5%
  • PIB: 61 mld. euro în 2004; 2014 - 152 mld.; o creştere de 2,5 ori
  • exporturile în 2005 - 11,6 mld.; 2014 - vor depăşi 50 de mld.
  • ponderea industriei - dacă la nivelul UE ponderea în PIB e 17-18%, în România e de peste 33%
  • nu e o realitatea a acestui an; am privit evoluţia pe ultimii 10 ani; investiţiile străine directe s-au făcut în producţie, în industrie
  • avem o structură foarte bună a economiei; important e să o menţinem, într-o economie încă mică, cu PIB de 152 de mld., dar structura e foarte bună
  • anii de succes care au fost pentru agricultură - nu numai datorită voii Domnului, dar şi datorită subvenţiilor, avem o perspectivă economică bună
  • totul e să reuşim să cheltuim şi banii alocaţi de UE pentru infrastructură de transport, pentru mediu, creşterea competitivităţii
  • pensia: 2004 - 250 de lei; 2014 - 847 de lei
  • cam asta e poza reală a României
  • nu am construit-o eu cu consilierii în Palatul Cotroceni
  • eu doar am vrut o poză mai bună faţă de cea din 2004
  • acestea sunt schimbările produse şi aş spune că românii pot fi optimişti în privinţa evoluţiei economiei şi a capacităţii de generare a resurselor pentru creşterea nivelului de trai
  • datorită investiţiilor străine directe dar şi datorită unor reforme structurale extrem de importante
  • liberalizarea pieţei forţei de muncă care a avut loc în 2010 a flexibilizat foarte mult piaţa muncii; a creat condiţii de optimizare a costurilor în societăţi, astfel încât personalul să poată fi diponibilizat, să-şi găsească loc de muncă în altă parte
  • acest pas care ne-a scos din era comunistă a contractului de muncă pe viaţă a adus o creştere consistentă în productivitatea muncii
  • deşi multe ţări din UE au fost şi încă sunt în criză - s-a întins criza pe 3-4-5 ani, România a avut doar 2 ani cu creştere economică negativă - în 2009 şi 2010
  • în rest, România a înregistrat creştere economică pozitivă
  • perspectiva de creştere economică poate fi asigurată cu banii europeni alocaţi pentru exerciţiul bugetar următor, investiţii străine directe şamd
  • reformele structurale nu s-au oprit numai în zona pieţei forţei de muncă
  • reforma educaţiei, a sistemului de pensii aşezat funcţie de contribuţiile de-a lungul vieţii
  • s-au diminuat pensiile speciale
  • reforma în justiţie - extrem de importantă, s-a materializat prin legea Micii Reforme, cele 4 Coduri care au schimbat faţa justiţiei
  • lucrurile trebuie să continue în consolidarea modului în care justiţia funcţionează şi în creşterea nivelului de eficienţă
  • justiţia a devenit tot mai eficientă în ultima vreme
  • reforma educaţiei - legea educaţiei a fost o lege bună, nu spun perfectă; au fost câţiva paşi făcuţi înapoi; cel mai mare câştig e legat de învăţământul universitar şi de crearea sistemului dual, care aduce şansa unei meserii la terminarea şcolii
  • cândva spuneam că nu avem tinichigii, mecanici auto, ospătari, am fost profund criticat de oamenii sensibili din presă
  • nu-i văd ingineri sau doctori pentru că e o realitate - toate meseriile sunt necesare
  • mai bine un certificat de calificare decât o diplomă universitară fără valoare
  • reforma în sănătate - are o lege pregătită, dar sistemul trebuie reformat
  • se află şi acum pe site-ul Preşedinţiei; ştiu că nu e dorită de sistem, dar ar pune în centrul sistemului oamenii
  • cu acest proiect am eşuat probabil datorită unei intervenţii nefericite
  • am eşuat şi discuţia, dezbaterea trebuie reluată şi e o prioritate
  • pentru modernizarea clasei politice - avem nevoie de reforma finanţării partidelor, de respectarea referendumului din 2009 prin care poporul a votat cu peste 80% un Parlament cu 300 de parlamentari
  • nu în ultimul rând avem nevoie de introducerea votului prin corespondenţă tot pentru a ne consolida în interiorul UE
  • e o mare nedumerire cum în România a fost posibil ca mii de români să vrea să voteze şi să fie împiedicaţi
  • e un lucru care trebuie rezolvat cu prioritate pentru recredibilizarea României
  • România are nevoie de o reformă a finanţelor publice; nu vorbesc de o reformă a ANAF-ului, ci a sistemului de taxe
  • avem cea mai mare contribuţie la bugetul de stat din taxa pe forţa de muncă, din TVA, din bani care se află sau sunt generaţi de cei care produc
  • îmi permit să sugerez să se schimbe centrul de greutate de pe întreprindere şi cetăţean pe proprietate
  • taxele pe proprietate sunt mult prea mici şi mult prea mari taxele pe producţie
  • trebuie să facem această schimbare pentru a stimula propria dezvoltare
  • România trebuie să-şi asigure independenţa energetică pentru ea şi R. Moldova
  • e esenţial ca în numele democraţiei să se găsească soluţii fiscale pentru mass media
  • sistemul fiscal pe de o parte şi realităţile economice fac ca presa să fie mult prea încorsetată de interesele patronilor
  • un mediu fiscal favorabil presei e  o soluţie care ar duce la redobândirea independenţei presei
  • ca opozant, s-ar putea să fac o temă din acest lucru
  • ne-am integrat pe piaţa forţei de muncă; suntem cu criteriile de convergenţă îndeplinite; probabil vom deveni membri ai Eurozonei mai devreme de 2019, cred eu
  • suntem cu criteriile tehnice şi după acest raport MCV şi cu criteriile justiţiei îndeplinite pentru accesul în Schengen
  • aceste lucruri definesc integrarea deplină în UE
  • într-o zi trebuie să ne hotărâm - vrem liberalizarea sau nu?
  • e extrem de multă demagogie - ne pleacă medicii, specialiştii, IT-iştii
  • imaginaţi-vă o Românie care ar avea restricţii pe piaţa forţei de muncă
  • nu spun că e bine să plece specialiştii, dar libertatea de a munci oriunde este un bun extraordinar al fiecăruia; e opţiunea mea dacă vreau să lucrez în România care acum îmi poate da un salariu mic sau mă duc în altă ţară unde primesc un salariu mult mai mare pentru că acea ţară poate plăti mult mai bine
  • va veni şi vremea refluxului şi nu e departe
  • să nu-i învăţăm pe tineri cât de rău e să liberalizăm piaţa forţei de muncă
  • e o realitate pe care ne-am dorit-o şi nu avem de ce din demagogie să o respingem acum
  • nu să intrăm mâine în Zona Euro - avem nevoie de o anticameră de 2 ani, dar e bine pentru România să intre în zona Euro imediat ce toate condiţiile sunt îndeplinite; acum condiţiile tehnice sunt îndeplinite

Statul de drept

  • avem progrese uriaşe din 2004 până acum
  • progresele din justiţie nu s-au datorat neapărat schimbării legilor, ci pentru că procurorii şi judecătorii au simţit că sunt liberi, că nu mai au o presiune pe ei în a adopta o soluţie sau alta; au simţit că oamenii politici nu mai sunt intangibili
  • sunt convinşi că nu li se poate întâmpla nimic
  • şi Codul Penal vechi pedepsea furtul, traficul de influenţă; la fel şi Codul Penal nou
  • nu modernizarea codurilor a fost cea care a făcut ca justiţia să funcţioneze tot mai bine, ci oamenii au făcut-o, sentimentul că nu mai sunt sub control politic
  • a fost probabil zona de conflict cea mai puternică între mine şi clasa politică
  • de aici a plecat şi ideea preşedintele e conflictual, imposibil de lucrat cu el, nu are respect pentru instituţii, preşedintele face scandal
  • am fost conştient tot timpul că intervenţiile frecvente pe această temă, atacurile la instituţii care nu făceau treaba - de ex. Parlamentul, la Înalta Curte, la CSM, sunt de natură să aducă prejudicii
  • am ştiut că dacă o să tac la Cotroceni şi o să privesc la lipsa de evoluţie, niciodată românii nu vor înţelege că aici e cheia evoluţiei noastre - justiţia aplicabilă tuturor
  • a avut uneori ca răspuns umilirea mea; a fost un efort căruia m-am dedicat mai mult după siguranţa naţională
  • efortul de a intra în dezbatere publică, de a mă bate şi cu politicul şi cu potenţi oameni de afaceri care au deţinut trusturi de presă
  • nu m-am bătut cu ziarişti
  • poate că rezultatul din 16 nov. - românii au înţeles riscul opririi procesului de consolidare din justiţie
  • e poate o explicaţie a reacţiei generaţiei tinere şi a tuturor românilor, că nu au fost numai tineri care au votat
  • nu sunt deloc încrâncenat, dar când vorbesc de justiţie îmi aduc aminte cât am pătimit, câţi mă acuzau că justiţia e la comanda mea, că se fac dosare la Cotroceni
  • pot să afirm aici, în faţa dvs., şi o spun public că nu a existat niciun dosar care a pornit pentru că a spus Băsescu procurorului sau judecătorului, cum nu a existat niciun dosar care s-ar fi oprit pentru că cineva ar fi venit să mă roage
  • dosarul de terorism a fost singurul dosar urmărit
  • în rest nu am întrebat niciodată vreun procuror pe cine anchetezi
  • nu am spus niciodată unui procuror anchetează-l pe X
  • mă bucur - poate asta e satisfacţia supremă a mandatului meu - din 17 nov. 2014, atât PSD, cât şi liberalii au în discurs statul de drept, independenţa justiţiei; le mai trebuie un timp să internalizeze asta
  • aud liderii acestor partide vorbind de stat de drept, independenţa justiţiei; am să le aduc aminte că pentru acest discurs m-au suspendat de 2 ori
  • dar e bine, pentru că atunci când vor internaliza acest discurs avem garanţia că reforma în justiţie e ireversibilă
  • până când cele 2 mari partide nu vor fi convinse că asta e soluţia reală, acum fiind la putere majoritatea PSD, că asta e şansa României - justiţia independentă şi bine făcută - până când vor fi convinşi de acest lucru, încă avem riscul pasului înapoi în justiţie
  • sunt extrem de încurajat de discursul lor
  • acum a venit şi PSD-ul pe acelaşi discurs
  • iată satisfacţia mea după 10 ani de mandat
  • să auzi PSD-iştii bătrâni să vorbească de stat de drept; cei care stabileau la şedinţa de partid când îi deschidem dosar lui Băsescu
  • o să vă stau la dispoziţie din ianuarie
  • s-a diminuat riscul de regres în abordarea pe care justiţia o are
  • cred că o soluţie bună ar fi să continuăm - aşa cum eu am pus o virgulă după mandatele domnilor Iliescu şi Constantinescu, şi după mandatele mele trebuie pusă o virgulă, nu punct
  • trebuie făcute lucrurile mai bine în continuare
  • instituţiile sunt
  • nu e atât de important să demolezi ca să începi altceva când e vorba de instituţie
  • aduceţi-vă aminte de SRI din timpul lui Timofte, SIE din timpul lui Fulga; Vîntu punea la dispoziţia directorului SRI maşina cu care să circule; Vîntu ştia tot ce îl interesa de prin SRI
  • şi astăzi acest SRI funcţionează pe exact aceeaşi lege pe care a funcţionat în timpul domnului Iliescu; dar avem alt SRI, SIE, altă direcţie de informaţii a Armatei
  • demonstrează că esenţa şi aprecierea mea a fost corectă
  • schimbăm obiectivele şi oamenii
  • aici nu nimereşti cu oamenii întotdeauna cel mai bine; o mai dai şi în bară - mai noroc, mai ghinion
  • din ianuarie mă prindeţi să mă întrebaţi şi de Bercea Mondial, haideţi să vorbim despre România azi

VIDEO
Răspunsurile lui Traian Băsescu la întrebările jurnaliștilor
Răspunsuri la întrebările jurnaliştilor

  • am un singur gând - vreau acasă; astăzi l-am botezat şi pe Răducu; am doi nepoţei, mai vine unul în februarie; cu siguranţă nu o să fiu cel care să stea în casă; după ce ai fost preşedinte nu îţi mai vine să fii prim ministru; voi folosi un birou de la PMP; nu am încă proiecte politice; o să mă mişc printre amicii pe care îi mai am pe la PMP şi familie
  • am înţeles întrebarea inteligentă (către Corina Dragotescu);  SUA pot pleca de la premisa la care probabil va trebui să plece şi România - cel mai puternic element de securitate e prosperitatea propriului popor; singura condiţie, soluţie, e apartenenţa la UE;
  • un mesaj pentru Putin - am transmis 10 ani, ne-am şi întâlnit la Moscova, şi cu ocazia întâlnirilor bilaterale; mesajele noastre nu merg la Moscova; obiectivul nostru pentru R. Moldova, oricât de mult ar supăra Moscova, e să o sprijinim politic şi economic să intre în UE dacă nu vor unirea cu România; dar dacă o vor, sunt bineveniţi
  • nu eu singur am făcut stabilizarea României în interiorul NATO şi creşterea nivelului de securitate; nu sunt un merit al meu, ci al statului; nu eu am făcut ca astăzi să îndeplinim criteriile de convergenţă; să nu înţelegeţi că îmi asum aceste lucruri singur; în partea de eşec - simt o frustrare extraordinară că am avut ideea nefericită a introducerii votului uninominal; a fost un eşec total; hai să ştie oamenii pe cine votează, a ajuns în dezbaterea cu societatea civilă - vot uninominal compensat, ceea ce a dus la acest monstru de Parlament cu 590 de parlamentari; e un eşec major; eşecuri mai am multe, dar ăsta a fost zguduitor; revizuirea Constituţiei - păcat că nu s-a făcut
  • ar fi un risc să se facă de dragul de a se face
  • am trimis la Parlament un proiect care clarifică nişte articole care lăsau loc la interpretare; am ţinut cont de hotărârile CCR
  • cazul Alina Bica- eşecuri cu oameni cred că pot face o carte, intră la lunga listă de oameni cu care am dat-o în bară
  • numirile de magistraţi - în afară de cei numiţi pe funcţii, nu cunosc nici judecători, nici procurori; e foarte greu să ai inspiraţia să numeşti într-o funcţie înaltă un magistrat, ca de altfel şi un ministru
  • Morar - prima numire importantă la DNA; am plecat de la criteriul că a avut curajul să îl aresteze pe senatorul Ciupe, care era din partid cu mine
  • am cerut să facă Parchetul General un raport- Codruţa nu avea foarte multe dosare, dar a avut 100% succes
  • şi Morar şi Kovesi au trecut prin acele procese la M. Justiţiei
  • nu-s cel mai inspirat om atunci când fac numiri şi când susţin pe cineva
  • reforma cheltuirii banilor publici: ce aţi vrut de la mine în aceşti 10 ani?; când mă băgam într-un sector nu era bine că mă băgam în toate; aş vrea să fie o chestiune fair; au fost 2 miniştri care au introdus standarde de cost pe lucrări - dezvoltare regională şi ministrul transporturilor; ce s-a ales vedem; s-au dus standardele de cost
  • nu pot spune că nu am avut informaţii privind nereguli, nu pot spune că nu am pus mâna pe telefon să spun Alo, d-na ministru, vedeţi că e în neregulă, nu pot spune că cei care nu au dat informaţia ministrului până la urmă nu au trimis-o şi la DNA
  • ori îmi spuneţi de ce nu am fost şi ministrul Sănătăţii, că şi acolo se dau găuri, de ce nu am fost şef şi la ANRP?
  • legea securităţii cibernetice: nu ştiu ce scrie, dar am atenţionat în expunerea mea că trebuie să existe un control în bazele da date ale operatorilor, un control judecătoresc
  • credibilitatea serviciilor secrete, filajul de la Paris - Bica şi Udrea: serviciile de informaţii s-au implicat prin domnul Meleşcanu în campania electorală; era şef al serviciului şi se strângeau semnături pentru candidatură; acelaşi domn Meleşcanu împreună cu primul ministru au promovat o hotărâre care eluda CSAT prin care s-a putut masca şi el a putut să refuze dreptul la informaţia cerută privind ofiţeri şi foştii ofiţeri în guvern; în cazul Bica - Udrea: Da, am primit raportul - e strict secret!
  • întrebare Antena 3: arestarea fratelui - vă explic imediat ce mă invitaţi la o emisiune unde nu aruncaţi toate minciunile; fratele nu a luat bani; împreună cu dvs., Ambraham şi Bercea aţi făcut o înscenare; era vorba de bani pe care i-a luat şi urma să îi dea lui Bercea; îmi permit să spun acest lucru acum când mai sunt câteva ore şi termin mandatul
  • voi vorbi după ce termin mandatul
  • cred că nu influenţez justiţia
  • înscenare făcută din ordinul patronului vostru
  • cel mai dificil moment- când nu ne mai puteam împrumuta de pe piaţă în 2010; sau ne puteam împrumuta cu dobânzi de 10-11 procente şi când am fost puşi în faţa unei alternative - ori dăm afară salariaţi, ori reducem salariile; explicarea a fost catastrofală şi m-a pus şi atunci şi mai târziu într-o situaţie extrem de dificilă
  • a mai fost un moment dificil - ziua în care a fost arestat fratele meu, eu ştiind însă că nu a luat bani
  • Antena 3 e aici? Cine? Poftim? Puteţi să repetaţi? E televiziune? Ştiam că numai presa e aici!
  • voi continua să consider că Fed. Rusă e un risc pentru securitatea Ucrainei, a R. Moldova şi a României; nu înseamnă că ar putea să invadeze România; dar Fed. Rusă ţinteşte gurile Dunării
  • Fed. Rusă este un risc pentru securitatea regională şi din acest motiv am enumerat şi toate măsurile - forţe aliate în M. Neagră, scut antirachetă, puşcaşi marini detaşaţi în baza de la Kogălniceanu; Fed. Rusă nu şi-a modificat dorinţa, dar putinţa da
  • am fost pregătit de la primul mandat câştigat să plec peste 10 ani; nu am de ce să am vreun regret; nu plec nici cu părere de rău;  în mod cert nu am fost un preşedinte genial, dar cât am putut am făcut tot pentru ca România să avanseze, să se modernizeze
  • poate alte tactici decât confruntarea ar fi fost mai bune
  • dacă pe masa de negociere se aducea şi justiţia am preferat această bătălie continuă
  • am satisfacţia că cei care m-au suspendat de 2 ori din cauza justiţiei vorbesc astăzi ce spuneam eu în 2005
  • oare puteam altfel să fac mai mult?
  • trebuie să observ - se spune că preşedintele e de 10 ani, dar sunt puţine lucruri pe care le poţi face dacă nu ai un guvern partener; cu guvernul Tăriceanu am avut  o perioadă de miere de un an, am rămas cu guvernul Ponta 3 ani; iar la mijloc cu guvernul Boc - a fost un lucru deliberat din abuzul cu asumarea răspunderii; ştiam că legea educaţiei nu va trece nehăcuită prin Parlament; Codul de procedură penală s-ar fi făcut harcea parcea; dacă legea Micii Reforme ar fi trecut prin Parlament, ar fi fost făcută terci
  • deliberat am utilizat acea procedură severă şi mai puţin democratică
  • am câştigat enorm pentru onoarea care mi s-a făcut de români să le fiu preşedinte 10 ani;  sunt 4 şefi de stat în viaţă;
  • locuinţa din Mihăileanu nu poate fi protejată; deocamdată stau la Lac 3; nu asta mă frământă; mă aşteaptă soţia, fetele, nepoţeii
  • de Crăciun ce vă imaginaţi că o să fac?
  • obiectivul era un guvern cu care să putem face parte din reformele care s-au făcut
  • spre deosebire de ce a făcut C. P. Tăriceanu, de ce a făcut V. Ponta anul acesta - a aruncat resurse sacrificând investiţiile; în 2009, în campanie, s-au tăiat 2 zile la tot aparatul bugetar; în decembrie s-au tăiat alte 2 zile; eu nu am fost un populist; cu ce să câştig alegerile? am fost un candidat onest faţă de ţară
  • m-am opus vehement proiectului South Stream; acţionarul majoritar OMV Petrom - şi am comunicat şi cancelarului Austriei şi ambasadorului - South Stream e supra-susţinut de OMV Petrom pentru că ar dori să pompeze gazul din Marea Neagră prin South Stream, ceea ce ar face din România, proprietara gazului, o ţară dependentă de infrastructura Gazprom
  • România nu îşi doreşte proiectul
  • dacă prin absurd s-ar face South Stream, guvernul trebuie să fie foarte clar aşa cum eu am fost extrem de clar şi în discuţia cu Exxon şi cu OMV - niciun metru cub de gaz din zona economică a Mării Negre nu se va exporta decât pe infrastructură românească, cu prioritate acoperirea 100% a nevoilor României, a R. Moldova; restul să se exporte
  • altfel eşti orice numai independent nu

VIDEO
Reporterul TVR Ramona Avramescu la discursul președintelui la final de mandat
Întrebarea Ramonei Avramescu - TVR: nu am avut informaţii despre activitatea Alinei Bica la ANRP - nici nu am ştiut că în consiliul de evaluare, sau ce era, erau reprezentanţi ai M. Justiţiei; am numit-o cu multă încredere, o recunosc, pe d-na Bica pentru că lucrase, a răspuns în M. Justiţiei de Codul Penal şi de procedură penală; am spus că este omul potrivit; mai mult decât atât, dacă vă uitaţi pe actele normative ale guvernului, nu erau avizate de Predoiu, ci de d-na Bica, un secretar de stat extrem de activ şi eficient; nu am ştiut

  • nu avem câte un ofiţer SRI în spatele fiecărui român
  • prima arestare care s-a făcut la ANRP s-a făcut pe informaţia de la un politician, dată mie, transmisă instituţiilor statului, s-a trecut la un proces de supraveghere şi acel vicepreşedinte a picat într-o astfel de situaţie
  • programul următorului preşedinte: nu am analizat programul preşedintelui Iohannis; îi ţin minte sloganul şi îi las câteva lucruri bine făcute; să le continue
  • indiferent care este decizia Curţii privind procesul lui Iohannis, mandatul preşedintelui nu se poate întrerupe; există în Constituţie descrise situaţiile în care mandatul se poate întrerupe; cu scuzele de rigoare, nu sunt profesor; preşedintele poate pierde funcţia dacă are încălcări ale Constituţiei, e suspendat şi destituit după referendum şi a doua situaţie - e acuzat de înaltă trădare şi ÎCCJ decide că e vinovat
  • numai acestea sunt situaţiile în care preşedintele îşi poate pierde mandatul
  • nu e niciun cuvânt privind pierderea mandatului pe chestiuni de incompatibilitate
  • cred că acel proces, cu jurământul odată depus, nu mai poate produce efecte pe mandatul preşedintelui, aşa înţeleg eu
  • am avut zile bune şi zile rele la Palatul Cotroceni
  • ziua rea a fost când am lăsat delegaţia Fondului în salonul Ambasadorilor şi eu am ieşit şi am anunţat măsurile
  • ei au spus că asta e mandatul şi eu am spus că nu voi daţi mandatul
  • a fost o zi nefericită, dacă vreţi să menţinem termenii; a fost o zi grea, ca şi ziua cu fratele meu
  • sper că justiţia va descurca iţele acestei întâmplări televizate
  • legea securităţii cibernetice: nu există imperativ mai mare pentru un şef de stat decât securitatea; da, dar să nu se facă abuzuri, trebuie control judecătoresc
  • Cum aţi fi salvat Titanicul? Ies pe aripa comenzii şi văd că a scăzut brusc temperatura, ştiu că sunt în preajma unui gheţar; o simt cu faţa
  • informaţii despre închisorile CIA: nu am nimic, nu am nimic de comentat; există o anchetă a Parchetului şi din acest motiv nu fac niciun fel de comentariu
  • evoluţia ANI, DNA - cred că se vor consolida şi poate laun moment dat trebuie, nu vreau să înţelegeţi că e o critică, trebuie puţin mai multă sobrietate
  • spectacolul ăsta al judecării rechizitoriilor sau al celor de arestare la televizor nu face bine justiţiei până la urmă
  • ne trebuie sobrietate în dezbaterea publică privind dosarele diverşilor inculpaţi
  • le văd consolidându-se
  • dacă ar fi câştigat altcineva alegerile prezidenţiale, cu certitudine era un risc

Traian Băsescu este primul preşedinte de după 1989 care a avut două mandate succesive.

VIDEO
Președintele jucător. Final de partidă
A avut totuşi două pauze semnificative: câte o lună în fiecare mandat, timp în care a fost suspendat de Parlament. Astfel, mandatele sale au fost şi rezultatul a patru campanii electorale, care împreună cu personalitatea combativă a preşedintelui au polarizat societatea. "Băsiştii" şi "anti-băsiştii" s-au luptat în Parlament, în guvern, în justiţie sau în presă, iar Curtea Constituţională a devenit un arbitru aproape permanent.
VIDEO
Cearta și prietenia lui Traian Băsescu cu premierii

Traian Băsescu anunţa la preluarea mandatului că nu se va confunda cu guvernul. Dar apoi, ca preşedinte jucător, a fost acuzat de multe ori că a intrat în terenul Executivului şi că a faultat premierii. De fapt, a explicat el, a jucat întotdeauna în limitele legii şi a dorit tot ce e mai bine pentru România.

VIDEO
Președintele jucător, final de partidă: divide et impera
În cele două mandate, preşedintele a încercat să îşi întărească poziţia în relaţia cu partidele şi Parlamentul. A impus teme pe agenda partidelor şi le-a dominat cât i-a permis Constituţia. Nu a ratat nicio ocazie să sancţioneze Legislativul, scoţând în evidenţă popularitatea şi aşa scăzută a acestui for. Preşedintele s-a războit cu partidele până în ultimul moment.

VIDEO
Președintele jucător, final de partidă. Traian Băsescu și sistemul ticăloșit
Traian Băsescu a făcut din lupta anticorupţie principalul său subiect de luptă: zeci de miniştri, parlamentari şi oameni de afaceri care păreau invulnerabili au ajuns la închisoare. Sistemul pare să fi devenit atât de funcţional, încât în ultimul an a ajuns chiar şi la familia celui care s-a bătut pentru independenţa lui. Deşi reforma justiţiei e un merit recunoscut aproape unanim lui Traian Băsescu, preşedintele lasă în urmă şi câteva semne de întrebare.

VIDEO
Traian Băsescu - "Misiune îndeplinită" în politica externă
Alianţele cu puterile occidentale şi îndepărtarea de fosta stăpânire de la Est au definit politica externă a preşedintelui Traian Băsescu din cele două mandate. Preşedintele în exerciţiu consideră că principalele dosare externe au fost finalizate. Bazele Axei Bucureşti - Londra - Washington au fost stabilite în mandatul preşedintelui Traian Băsescu.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 28°C 29°C
IASI 25°C 27°C
CLUJ 24°C 26°C
CONSTANTA 26°C 27°C
CRAIOVA 29°C 28°C
BRASOV 23°C 24°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 22 Iulie 2019, 17:43
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-07-2019
Deschidere: 9087.58
Maxim: 9106.42
Mimim: 9043.76
Variatie: -0.42%
TLV
2.53
0.2%
FP
1.07
0.92%
SNG
32.50
1.52%
SNP
0.41
0.12%
SIF4
0.65
1.51%
SIF5
2.11
0.94%
SFG
18.90
0.26%
SIF3
0.28
2.44%
EL
11.20
1.32%
TEL
20.90
0.47%
ARHIVĂ ȘTIRI