#PeDatorie. Criza semiconductorilor provoacă scurtcircuit în economie. O analiză de Daniel Coman

22 aprilie 2021, 10:25

Semiconductorii, microprocesoarele, sau cipurile, cum le mai spunem, sunt componente electronice esenţiale, ele intră în aproape orice tip de device, de aparat pe care îl folosim în viaţa de zi cu zi, sau în industrie, în transporturi, în sănătate, comunicații energie și aproape orice domeniu la care ne putem gândi. (CAM2) Pe scurt, dacă urmăriţi acum emisiunea la televizor, aparatul dumneavoastră funcţionează cu ajutorul acestor semiconductori. Dacă mă urmăriţi de pe Facebook, de pe telefon, semiconductori. Folosiţi aspiratorul, mergeţi cu maşina, faceţi o poză, spălaţi haine, semiconductori! Iar lumea e de câteva luni într-o criză acută de aceste componente, au ajuns să valoreze mai mult decât greutatea lor în aur! Bine, sunt şi foarte uşoare, că sunt mici. Iar asta ne influenţează pe toţi!

Pe scurt, venirea pandemiei şi faptul că am stat mai mult în casă în 2020 au făcut ca oamenii să cumpere mai puţine maşini, că unde să te duci? şi să dea banii pe lucruri de care aveau nevoie ca să le treacă timpul sau să le facă viaţa mai uşoară. Telefoane, laptopuri, jocuri, orice aparat electrocasnic, până şi un termostat sau bec inteligent, cam orice device electronic, toate folosesc aceste componente! În plus, tot în 2020 a luat amploare şi dezvoltarea reţelelor 5G, care la fel, consumă multe cipuri. Iar Peste toate astea, mai e şi un război economic între Statele Unite şi China, care a agravat situaţia. Toate aceste motive au făcut ca producţia să plece din zona asta, a automobilelor, către celelalte nevoi ale clienţilor.

Aşa că atunci când restricţiile s-au mai relaxat, iar cererea de maşini a crescut din nou, producătorii de automobile s-au trezit că nu mai au de unde să ia componente! Orice maşină construită în ultimii zece ani foloseste undeva între 50 şi 200 de semiconductori pentru diverse sisteme. Motor, multimedia, siguranţă, navigaţie şi alte opţiuni pe care le găsiţi pe maşina voastră.

Toţi marii producători ai lumii, inclusiv Dacia şi Ford de la noi, au fost nevoiţi să tragă pe dreapta producţia. Şi printr-un efect de domino, foarte multe domenii din industrie. iar asta are consecinţe pentru zeci de mii de români, şi alte milioane de oameni din lumea întreagă, care depind de aceste joburi. (CAM3-C4) Se estimează că doar în 2021, producţia mondială de automobile va fi mai mică cu un milion. Adică 5% din total. E enorm. Pe lângă asta, toate domeniile despre care am mai vorbit vor fi afectate.

Analistul financiar Claudiu Cazacu spune că dacă situaţia se agravează, efectele asupra vieţii noastre de zi cu zi sunt nenumărate.

Iar specialiştii estimează că această criză a semiconductorilor va ţine cel puţin un an, poate doi. Aşa că să nu vă miraţi pe viitor dacă nu găsiţi la raft produsul pe care îl căutaţi, sau vi se spune să aşteptaţi să fie fabricat, sau dacă va fi mult mai scump.

Până atunci, sunt curios cum a fost afectat jobul vostru în ultimul an. Ce s-a schimbat, în bine sau în rău. Aştept mesajele voastre, ca de obicei, pe Facebook şi Instagram. Nu uitati ca ne vedem zilnic de la 19:30 şi dimineaţa, de la 7:30.

O analiză de Daniel Coman

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite